Ensemble - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet ensemble på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande, instudering och kommunikation

  • Ensemblemusicerande i en eller flera valda genrer. Repertoar med utvecklad komplexitet.
  • Hur individens musikaliska impulser påverkar ensemblens gemensamma uttryck.
  • Experimenterande med musikaliska uttryck.
  • Genretypiska improvisationer eller improvisation för musikalisk träning.
  • Samarbete och autonomi i repetitionsarbete.
  • Gemensam analys av repetitionsarbetet och problemlösning.
  • Aktiv och medveten scennärvaro. Utvärdering och utveckling av ensemblens interna och externa kommunikation.

Begrepp och tolkning

  • Musikalisk kontext, till exempel vald genres ursprung, framväxt och musikteoretiska kopplingar.
  • Musikteoretisk tillämpning i olika musikaliska sammanhang, till exempel tonartsbyten och transponering.

Ensembleledning och instrumentkännedom

  • Förmedling av instruktioner och musikaliska intentioner, muntligt, med gestik och med dirigering.
  • Musikalisk bearbetning för ensemble, till exempel stämmor, instrumentering och disposition.

Arbetsmiljö och utrustning

  • Hur musikutrustning anpassas efter olika situationer och behov, både vid repetitionstillfällen och konserter.
  • Olika arbetsmiljöers betydelse för ensemblens musicerande.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar i ensemble med godtagbar musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett i huvudsak strukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör översiktligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar i ensemble med god musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett strukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med säkerhet.

Eleven visar goda kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör utförligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar i ensemble med mycket god musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett välstrukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett väl fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Nivå 1

ENSE1000X 100 poäng

Nivå 2

ENSE2000X 100 poäng

Nivå 3

ENSE3000X 100 poäng