Ensemble - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet ensemble på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande, instudering och kommunikation

  • Ensemblemusicerande efter noter och på gehör i en eller flera genrer. Utvecklad repertoar i vald genre.
  • Musikaliska uttryck och dess påverkan på musikens konstnärliga helhet.
  • Byggstenar för improvisation, till exempel modus, skalor och musikaliska former, utifrån vald genre eller för musikalisk träning.
  • Instudering enskilt och i grupp, till exempel planering, repetitionsdisciplin och dokumentation.
  • Individens betydelse för ensemblens gruppdynamik och musikaliska resultat.
  • Aktiv och medveten scennärvaro, både gentemot medmusiker och publik.
  • Verbal och ickeverbal kommunikation, till exempel presentationer, kroppsspråk, och ögonkontakt.

Begrepp och tolkning

  • Musikaliska begrepp, stildrag och kännetecken i olika genrer.
  • Praktisk tillämpning av musikteori, till exempel genom steg- och funktionsanalys, form och gehör.

Ensembleledning och instrumentkännedom

  • Ensembleledning, däribland att leda delar av instudering eller repetition.
  • Grundläggande dirigering, till exempel slagscheman.
  • Musikalisk bearbetning för ensemble, till exempel form och disposition.
  • Instrumentets eller röstens funktion och möjligheter i ensemblen.

Arbetsmiljö och utrustning

  • Hantering av för ensemblen relevant musikteknisk utrustning vid repetition och konsert.
  • God arbetsmiljö vid musikutövande på olika platser med skilda rumsliga och akustiska förutsättningar, däribland medhörning och ljudnivåer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar i ensemble med godtagbar musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett i huvudsak strukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör översiktligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar i ensemble med god musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett strukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med säkerhet.

Eleven visar goda kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör utförligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar i ensemble med mycket god musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett välstrukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett väl fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Nivå 1

ENSE1000X 100 poäng

Nivå 2

ENSE2000X 100 poäng

Nivå 3

ENSE3000X 100 poäng