Ensemble - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet ensemble på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande, instudering och kommunikation

  • Grundläggande ensemblemusicerande efter noter och på gehör, i stigande svårighetsgrad. Repertoarkännedom.
  • Introduktion till musikaliska uttryck, däribland frasering, dynamik och rytmik.
  • Enkla improvisationsmoment, till exempel ornament, utsmyckningar och improvisation för musikalisk träning.
  • Grundläggande metoder för instudering och repetitioner, enskilt och i grupp.
  • Individens roll i ensemblen.
  • Kommunikation och samspel vid repetitioner och framträdanden.
  • Principer för att möta en publik samt metoder för mental träning i samband med framträdande.

Begrepp och tolkning

  • Musikens beståndsdelar och deras stilistiska betydelse.
  • Musikteoretiska kopplingar till praktiskt musicerande, däribland samband mellan notbild, ton- och taktart och gehör.

Ensembleledning och instrumentkännedom

  • Grundläggande ensembleledning, till exempel inräkning, ge tecken och taktering.
  • Instrumentets eller röstens karaktär och grundläggande egenskaper.
  • Grundläggande musikalisk bearbetning för ensemble.

Arbetsmiljö och utrustning

  • Grundläggande hantering av musikteknisk utrustning, till exempel uppkoppling till ljudanläggning och enkel ljudinställning.
  • God arbetsmiljö vid musikutövande, däribland ergonomi, hörselvård, akustik, belysning och säkerhet vid sceniskt arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar i ensemble med godtagbar musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett i huvudsak strukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör översiktligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar i ensemble med god musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett strukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med säkerhet.

Eleven visar goda kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör utförligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar i ensemble med mycket god musikalisk kvalitet.

Eleven musicerar med ett konstnärligt och musikaliskt uttryck.

Eleven studerar på ett välstrukturerat sätt in musik och tar ansvar för sin roll i ensemblen på ett väl fungerande sätt.

Eleven kommunicerar med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.

Eleven leder en ensemble på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musikteknisk utrustning och redogör utförligt och nyanserat för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Nivå 1

ENSE1000X 100 poäng

Nivå 2

ENSE2000X 100 poäng

Nivå 3

ENSE3000X 100 poäng