Försäljning och kundservice - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Avgörande faktorer vid målinriktad och kundanpassad service samt hur servicen kan planeras och genomföras.
  • Hur egna och andras attityder, förhållningssätt, kommunikationsmönster och värderingar kan påverka kundmöten och kundrelationer.
  • Service och anpassning till kunden samt lämpliga arbetsmetoder och tekniker vid olika servicesituationer.
  • Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet inom försäljnings- och kundserviceområdet.
  • Lagar och andra bestämmelser inom försäljnings- och kundserviceområdet.
  • Hur kundservicearbete kan utvärderas.
  • Samarbete med kollegor och olika yrkesgrupper, till exempel tillverkare och leverantörer.
  • Service vid olika typer av kundmöten i digitala och fysiska försäljningskanaler.
  • Interaktion och kommunikation i olika kund- och servicesituationer.
  • Yrkesetik inom försäljning och kundservice.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med viss säkerhet.

Eleven utför med viss skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med säkerhet.

Eleven utför med god skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med god säkerhet.

Eleven utför med mycket god skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

FORS1000X 100 poäng

Nivå 2

FORS2000X 100 poäng

Nivå 3

FORS3000X 100 poäng

Nivå 4

FORS4000X 100 poäng