Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Avgörande faktorer vid målinriktad och kundanpassad service samt hur servicen kan planeras och genomföras.
- Hur egna och andras attityder, förhållningssätt, kommunikationsmönster och värderingar kan påverka kundmöten och kundrelationer.
- Service och anpassning till kunden samt lämpliga arbetsmetoder och tekniker vid olika servicesituationer.
- Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet inom försäljnings- och kundserviceområdet.
- Lagar och andra bestämmelser inom försäljnings- och kundserviceområdet.
- Hur kundservicearbete kan utvärderas.
- Samarbete med kollegor och olika yrkesgrupper, till exempel tillverkare och leverantörer.
- Service vid olika typer av kundmöten i digitala och fysiska försäljningskanaler.
- Interaktion och kommunikation i olika kund- och servicesituationer.
- Yrkesetik inom försäljning och kundservice.