Försäljning och kundservice - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Målinriktad och kundorienterad service som leder till god försäljning samt strategier för god service med anpassning till olika kundtyper och kundbeteenden.
  • Hur anpassning till olika målgruppers attityder, värderingar, kommunikationsmönster och förhållningssätt kan påverka kundmöten och kundrelationer.
  • Service och kundsupport med anpassning till olika kundtyper och kundbeteenden i försäljnings- och servicesituationer.
  • Hantering av klagomål och reklamationer i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Hur utvärdering och utveckling av kundens upplevelse av en servicesituation kan genomföras.
  • Hur interaktion, kommunikation och kulturella kommunikationsmönster fungerar i olika säljsituationer och försäljningskanaler samt vikten av god yrkesetik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med viss säkerhet.

Eleven utför med viss skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med säkerhet.

Eleven utför med god skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med god säkerhet.

Eleven utför med mycket god skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

FORS1000X 100 poäng

Nivå 2

FORS2000X 100 poäng

Nivå 3

FORS3000X 100 poäng

Nivå 4

FORS4000X 100 poäng