Försäljning och kundservice - Nivå 4

100 poäng

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 4 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika affärsmodeller, däribland marknadsanalys, affärsprocess, kundkrets- och intäktsanalys samt hur dessa kan utgöra grund för ett kundorienterat och målinriktat försäljningsarbete.
  • Kund- och säljpsykologi, den egna säljstilen samt fördjupning i kundmönster och kundbeteenden.
  • Säljarbete via säljstyrning och säljledning.
  • Strategier för att utvecklas som säljare, däribland förhandlingstekniker och projektledning.
  • Lagar och andra bestämmelser samt avtal inom området. Orientering om lagar och andra bestämmelser i andra länder och internationellt inom området, till exempel inom EU.
  • Hur utvärdering och utveckling av försäljningsarbete kan genomföras.
  • Retorik och presentationsteknik för säljbudskap i olika försäljningskanaler samt kommunikation och yrkesetik i olika affärskulturer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med viss säkerhet.

Eleven utför med viss skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med säkerhet.

Eleven utför med god skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med god säkerhet.

Eleven utför med mycket god skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

FORS1000X 100 poäng

Nivå 2

FORS2000X 100 poäng

Nivå 3

FORS3000X 100 poäng

Nivå 4

FORS4000X 100 poäng