Försäljning och kundservice - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet försäljning och kundservice på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Strategier för kundorienterat, målinriktat och framgångsrikt försäljningsarbete samt innebörden av kundens totala köpupplevelse.
  • Kundservice och upplevelser mellan kund och företag.
  • Kund- och säljpsykologi, däribland hur attityder, förhållningssätt och värderingar kan påverka försäljningssituationer.
  • Metoder för ökad försäljning, till exempel genom merförsäljning eller snittköp.
  • Praktisk säljkommunikation, till exempel produktdemonstrationer.
  • Lagar och andra bestämmelser samt avtal inom området.
  • Hur utvärdering av försäljningsarbete kan genomföras.
  • Retorik och presentationsteknik inom försäljning.
  • Kommunikation och yrkesetiska förhållningssätt genom olika medier i sälj- och kundservicesituationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med viss säkerhet.

Eleven utför med viss skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med säkerhet.

Eleven utför med god skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur ett kundanpassat och målinriktat försäljnings- och kundservicearbete kan genomföras.

Eleven skapar och utvecklar goda kundrelationer med god säkerhet.

Eleven utför med mycket god skicklighet sälj- och kundservicearbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika sälj- och kundservicesituationer på ett kundanpassat och yrkesetiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

FORS1000X 100 poäng

Nivå 2

FORS2000X 100 poäng

Nivå 3

FORS3000X 100 poäng

Nivå 4

FORS4000X 100 poäng