Grafisk kommunikation har betydelse för hur människor förstår och kommunicerar information och budskap. Ämnet grafisk kommunikation behandlar visuella budskap och hur de framställs för olika syften och sammanhang. Dessutom behandlar ämnet de grafiska idéernas gestaltning inom journalistik, information och reklam samt uttrycksformer inom design- och kultursektorn.
Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur grafisk formgivning används för att skapa visuella budskap. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om historisk och samtida grafisk kommunikation.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och lust att skapa grafiska produkter med användning av olika grafiska uttrycksmedel och tillhörande teknik. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att omsätta teoretiska resonemang om budskaps visualisering till praktisk produktion av grafiska produkter. På så sätt ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla såväl kreativitet som estetiska och tekniska färdigheter. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att förbereda de grafiska produkterna för ett mångfaldigande, till exempel genom tryckning eller publicering på webb. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om arbetsmiljö.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera grafiska produkter utifrån vetenskapliga metoder och med begrepp inom bildteori, kommunikationsteori och marknadsföringsteori. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att kritiskt granska grafisk kommunikation och dess budskap samt hur dessa budskap utformas för en målgrupp. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom grafisk kommunikation.
Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om grafisk formgivning och hur visuella budskap utformas.
- Förmåga att planera och genomföra grafiska produktioner inom givna ramar.
- Förmåga att analysera och bedöma grafiska produkter och idéer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om grafisk formgivning och resonerar översiktligt om hur visuella budskap utformas.
Eleven planerar och genomför med viss säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med viss anpassning till målgrupp och syfte.
Eleven gör enkla analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med viss användning av begrepp inom området. Eleven gör enkla bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om grafisk formgivning och resonerar utförligt om hur visuella budskap utformas.
Eleven planerar och genomför med säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med god anpassning till målgrupp och syfte.
Eleven gör utvecklade analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med god användning av begrepp inom området. Eleven gör utvecklade bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om grafisk formgivning och resonerar utförligt och nyanserat om hur visuella budskap utformas.
Eleven planerar och genomför med god säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med mycket god anpassning till målgrupp och syfte.
Eleven gör välutvecklade analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med mycket god användning av begrepp inom området. Eleven gör välutvecklade bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.