Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
Grafisk formgivning, layout och komposition
- Fördjupning inom valt tematiseringsområde, grafiska uttryck och budskap.
Stil, kontext samt lagar och andra bestämmelser
- Idéprocesser och kreativa processer för framtagande av målgruppsanpassade visuella budskap och idéer via grafiska uttrycksmedel.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
Skapandeprocessen
- Visualisering med kundskiss.
- Manuella och digitala arbetsflöden med start i idéprocessen samt avlämning av original.
- Kvalitetsaspekter i arbetsflödet. Kund- och leverantörsaspekter. Arbete efter givna ramar.
- Utskrifts- och originalhantering i illustrations-, bildbehandlings- och layoutprogram samt anpassning för publicering via tryckprocesser eller i digitala medier.
- Fackspråk inom arbetsflöden, i kund- och leverantörskontakter samt inom valt tematiseringsområde.
Teorier och budskap
- Bild-, kommunikations- och marknadsföringsteorier, till exempel semiotik och bildretorik.
- Analysmodeller och processer för framtagande och bedömning av visuella budskap och idéer via grafiska uttrycksmedel.