Grafisk kommunikation - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Grafisk formgivning, layout och komposition

  • Typografi inom olika genrer samt typografiska regler och normer inom olika områden och medier.
  • Layoutens betydelse för budskapet och upplevelsen av budskapet. Gestaltpsykologi och perception.
  • Färganvändning för att förstärka och förtydliga budskap.

Stil, kontext samt lagar och andra bestämmelser

  • Historiska och samtida tongivande grafiska stilar samt olika budskap och deras relation till kontext, målgrupp och omgivande samhälle.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området.

Skapandeprocessen

  • Planering i processen, till exempel projektscheman, milstolpar och överlämningar.
  • Funktioner inom det grafiska området och deras inbördes förhållande, däribland olika företag och roller som är involverade i utvecklingen av grafiska produkter, deras uppdrag och expertis. Arbete efter givna ramar.
  • Layout-, illustrations- och bildbehandlingsprogram och anpassning till tekniska specifikationer samt kontroll och kvalitetssäkring, till exempel av inställningar och upplösning.
  • Grafiska manualer och grafisk profil för till exempel varumärken.
  • Begrepp och fackspråk inom arbetsflöden och i kund- och leverantörskontakter.

Teorier och budskap

  • Analys av grafisk kommunikation utifrån vetenskapliga modeller och begrepp inom bild-, kommunikations- och marknadsföringsteori, till exempel semiotik och bildretorik.
  • Bedömning av grafiska produkter och deras visuella budskap utifrån målgruppsanpassning, idéhöjd och kongenialitet samt i relation till syfte och kontext.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om grafisk formgivning och resonerar översiktligt om hur visuella budskap utformas.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med viss anpassning till målgrupp och syfte.

Eleven gör enkla analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med viss användning av begrepp inom området. Eleven gör enkla bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om grafisk formgivning och resonerar utförligt om hur visuella budskap utformas.

Eleven planerar och genomför med säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med god anpassning till målgrupp och syfte.

Eleven gör utvecklade analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med god användning av begrepp inom området. Eleven gör utvecklade bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om grafisk formgivning och resonerar utförligt och nyanserat om hur visuella budskap utformas.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med mycket god anpassning till målgrupp och syfte.

Eleven gör välutvecklade analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med mycket god användning av begrepp inom området. Eleven gör välutvecklade bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.

Nivå 1

GRAI1000X 100 poäng

Nivå 2

GRAI2000X 100 poäng

Nivå 3

GRAI3000X 100 poäng