Grafisk kommunikation - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Grafisk formgivning, layout och komposition

  • Typografi, typsnittsklassificering och grundläggande typografiska regler.
  • Layoutens uppbyggnad och komposition, däribland symmetri och asymmetri, linjering, kontraster samt negativ och positiv yta.
  • Grundläggande grafiska färgsystem samt färgcirkel, färgsymbolik och färgmatchning.

Stil, kontext samt lagar och andra bestämmelser

  • Historiska och samtida tongivande grafiska stilar och tekniker.
  • Introduktion till lagar och andra bestämmelser inom området.

Skapandeprocessen

  • Processen samt dess olika delmoment i utvecklingen av grafiska produkter.
  • Introduktion till arbetsflöden och roller i utvecklingen av grafiska produkter samt arbete efter givna ramar.
  • Layout-, illustrations- och bildbehandlingsprogram.
  • Grundläggande tekniska specifikationer för olika grafiska produktioner.

Teorier och budskap

  • Grundläggande begrepp inom typografi, layout, gestaltpsykologi, färglära och olika bild- och kommunikationsteorier, däribland idéhöjd, kongenialitet, kontext och målgrupp.
  • Bild-, kommunikations- och marknadsföringsteorier för analys av grafisk kommunikation, till exempel semiotik och bildretorik.
  • Bedömning av egna grafiska produkters visuella budskap.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om grafisk formgivning och resonerar översiktligt om hur visuella budskap utformas.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med viss anpassning till målgrupp och syfte.

Eleven gör enkla analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med viss användning av begrepp inom området. Eleven gör enkla bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om grafisk formgivning och resonerar utförligt om hur visuella budskap utformas.

Eleven planerar och genomför med säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med god anpassning till målgrupp och syfte.

Eleven gör utvecklade analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med god användning av begrepp inom området. Eleven gör utvecklade bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om grafisk formgivning och resonerar utförligt och nyanserat om hur visuella budskap utformas.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet grafiska produktioner inom givna ramar med mycket god anpassning till målgrupp och syfte.

Eleven gör välutvecklade analyser av grafisk kommunikation utifrån bild- och kommunikationsteorier med mycket god användning av begrepp inom området. Eleven gör välutvecklade bedömningar av grafiska produkters visuella budskap.

Nivå 1

GRAI1000X 100 poäng

Nivå 2

GRAI2000X 100 poäng

Nivå 3

GRAI3000X 100 poäng