Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Grafisk formgivning, layout och komposition
- Typografi, typsnittsklassificering och grundläggande typografiska regler.
- Layoutens uppbyggnad och komposition, däribland symmetri och asymmetri, linjering, kontraster samt negativ och positiv yta.
- Grundläggande grafiska färgsystem samt färgcirkel, färgsymbolik och färgmatchning.
Stil, kontext samt lagar och andra bestämmelser
- Historiska och samtida tongivande grafiska stilar och tekniker.
- Introduktion till lagar och andra bestämmelser inom området.
Skapandeprocessen
- Processen samt dess olika delmoment i utvecklingen av grafiska produkter.
- Introduktion till arbetsflöden och roller i utvecklingen av grafiska produkter samt arbete efter givna ramar.
- Layout-, illustrations- och bildbehandlingsprogram.
- Grundläggande tekniska specifikationer för olika grafiska produktioner.
Teorier och budskap
- Grundläggande begrepp inom typografi, layout, gestaltpsykologi, färglära och olika bild- och kommunikationsteorier, däribland idéhöjd, kongenialitet, kontext och målgrupp.
- Bild-, kommunikations- och marknadsföringsteorier för analys av grafisk kommunikation, till exempel semiotik och bildretorik.
- Bedömning av egna grafiska produkters visuella budskap.