Hästen har i dag ett stort värde för många människor och används i många olika sammanhang, till exempel inom hästsport, fritidsverksamhet och rehabilitering samt som arbetshäst inom natur- och landskapsvård. Ämnet hästkunskap behandlar hästen som biologisk varelse samt hästars beteenden och behov.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet hästkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete som hästskötare. Den ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av hästen som biologisk varelse samt förmåga att sköta och hantera hästar med utgångspunkt i djurets behov och välfärd. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika hästraser, deras exteriör och signalement samt om hästars byggnad, livsprocesser och rörelse. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att observera, iaktta och tolka hästars beteende, utveckling, välmående och hälsa. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att utveckla ansvarskänsla och ett gott djuröga. I detta ingår att ta ställning i etiska frågor som rör djurens hälsa och välfärd samt att se och förstå hur djuren mår och vad de behöver.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med hästar på ett etiskt och säkert sätt och med utgångspunkt i djurets behov. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att sköta hästar i olika åldrar med yrkesmässigt arbetstempo samt att hantera hästar i varierande situationer och sammanhang och med ändamålsenliga arbetstekniker. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att utfodra hästar med utgångspunkt i individuella och varierande behov. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om avel och uppfödning samt om hästars hälsa och sjukdomar. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur skador och ohälsa kan förebyggas.

Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmiljö och säkerhet samt förmåga att använda ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller djurhälsa och djurskydd.

Praktiska övningar och praktiskt arbete ska ingå i undervisningen. Genom laborationer och undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hästars exteriör och rörelse, fysiologi, genetik och avel. Genom stallturer och observationer i fält ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hästars beteende och hälsa.

Undervisningen i ämnet hästkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hästars anatomi och fysiologi samt om hästens rörelse.
  • Förmåga att observera och tolka hästars utveckling, utseende och beteende.
  • Förmåga att sköta och hantera hästar med utgångspunkt i djurets välfärd.
  • Förmåga att utfodra hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.
  • Kunskaper om skador, sjukdomar och smittspridning samt hur ohälsa kan förebyggas.
  • Förmåga att arbeta säkert och miljömässigt hållbart i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med hästar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med visst handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med enkla strategier.

Eleven redogör översiktligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med viss säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör översiktligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger enkla förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med gott handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med utvecklade strategier.

Eleven redogör utförligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör utförligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger välgrundade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med mycket gott handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med välutvecklade strategier.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med god säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.