Hästkunskap - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet hästkunskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Olika hästraser, deras exteriör och användningsområden.
  • Signalement och färg samt förekomst och placering av tecken och virvlar.
  • Rörelseapparaten, matsmältningsapparaten och grundläggande näringsfysiologi.
  • Hästars ursprung, naturliga beteenden och behov.
  • Olika fodermedel och grovfoderproduktion samt foderkvalitet och näringsinnehåll.
  • Hästars vatten- och näringsbehov.
  • Hästars hälsa och sjukdomar.
  • Smittämnen, smittspridning och immunförsvar samt parasiter och parasitbekämpning.

Arbetsuppgifter

  • Stallturer för visitering av hästar samt tolkning av djurets beteenden och rörelsemönster.
  • Arbete med dagliga skötselrutiner, till exempel rykt, hovskötsel, foderhantering och iordningställande av ströbäddar.
  • Skötsel och hantering av hästar med utgångspunkt i djurets välfärd.
  • Samspel med hästar i samband med visning av häst vid hand.
  • Tolkning av foderstater och utfodring av hästar.
  • Förebyggande hälsovård, till exempel iakttagelser samt kontroll av kroppstemperatur, andning och puls.
  • Enklare vårduppgifter vid sjukdomstillstånd, såsom sjukbandagering och enklare sårvård.
  • Hygien- och smittskyddsrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Säkerhetsrutiner och säker hantering av hästar.
  • Frågor om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med hästhantering och hästskötsel samt hur val av arbetsmetoder kan främja ett långsiktigt hållbart arbetsliv.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel, till exempel djurskyddslagstiftning, arbetsmiljölagstiftning och miljölagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med visst handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med enkla strategier.

Eleven redogör översiktligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med viss säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör översiktligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger enkla förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med gott handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med utvecklade strategier.

Eleven redogör utförligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör utförligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger välgrundade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med mycket gott handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med välutvecklade strategier.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med god säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

HAST1000X 100 poäng

Nivå 2

HAST2000X 100 poäng

Nivå 3

HAST3000X 100 poäng