Hästkunskap - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet hästkunskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Hästens kroppsbyggnad och naturliga rörelsemönster.
  • Hovens uppbyggnad och funktion. Sjukdomar och sjukdomssymtom i hoven.
  • Belastning och slitage på hoven. Olika typer av skor och hur de används.
  • Hästens fysiologi innefattande andning, blodcirkulation, fodersmältning och energiomvandling.
  • Reproduktionsbiologi samt brunstcykeln hos sto.
  • Avelsvärde, arvbarhet och nedärvning.
  • Typiska beteenden hos hästar och evolutionära orsaker till dessa beteenden.
  • Olika fodermedel, deras egenskaper och användning. Metoder för att bedöma foderkvalitet och näringsvärde.
  • Hästars näringsbehov: underhållsbehov och tillägg.
  • Metoder för bedömning av hälsostatus, till exempel blod- och träckprov, palpation och böjprov.
  • Vanliga skador och sjukdomar samt behandlingsmetoder.
  • Mikroorganismer och deras betydelse för djurhälsa och djursjukdomar.
  • Antibiotikaanvändning och antibiotikaresistens.

Arbetsuppgifter

  • Stallturer för visitering av hästar samt bedömning av djurets utveckling och välmående.
  • Planering och genomförande av häst- och stallskötsel utifrån dags-, vecko- och årsrutiner.
  • Hantering av hästar i olika åldrar och i olika situationer på ett etiskt sätt. Samspel och bedömning av olika reaktioner utifrån hästars naturliga beteende och individuella förutsättningar.
  • Iordningställande av hästar för transport samt säker lastning av häst.
  • Åtgärdande av tappsko: avtagning av skon, raspning av hoven och påslagning av skon.
  • Visning av häst vid hand samt longering vid veterinärbesiktning.
  • Hullbedömning samt upprättande av foderstat.
  • Vårduppgifter och arbete med rehabiliteringsåtgärder.
  • Hygien- och smittskyddsrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Frågor om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med aktuella arbetsuppgifter innefattande riskbedömning och förebyggande åtgärder.
  • Säkerhet och förberedelser i samband med skoning.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.
  • Bestämmelser om behandlingsförbud på djur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med visst handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med enkla strategier.

Eleven redogör översiktligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med viss säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör översiktligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger enkla förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med gott handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med utvecklade strategier.

Eleven redogör utförligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör utförligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger välgrundade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med mycket gott handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med välutvecklade strategier.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med god säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

HAST1000X 100 poäng

Nivå 2

HAST2000X 100 poäng

Nivå 3

HAST3000X 100 poäng