Hästkunskap - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet hästkunskap på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Hästens anatomi och fysiologi innefattande bland annat nerv- och organsystem.
  • Hästens rörelse samt temperaturkontroll.
  • Avvikelser från naturliga rörelsemönster och vanliga orsaker.
  • Hästens arbete samt frågor om hållbarhet och prestation.
  • Betäckning, befruktning, dräktighet och fölning samt eventuella komplikationer i samband med detta.
  • Exteriörbedömning, exteriöra avvikelser och avelsvärdering.
  • Foderinventering och foderanalys samt hästars krav på vattenkvalitet.
  • Vätske- och näringsbehov hos hästar i olika åldrar samt behov av tillägg, till exempel för dräktiga ston eller högpresterande hästar.
  • Skador hos hästar och deras orsaker samt förebyggande åtgärder och rehabilitering.
  • Medicinering och dopningsklassade läkemedel samt karenstider och förvaring.
  • Medicinsk-etiska bedömningar samt frågor om avlivning av hästar.

Arbetsuppgifter

  • Observationer av hästar i olika åldrar, miljöer och flocksammansättningar samt identifiering av avvikande beteenden och bedömning av orsaker.
  • Yrkesmässigt arbete och arbetstempo med planering, skötsel och hantering av hästar av olika ålder, ras, karaktär och temperament.
  • Djurskydd och etiska ställningstaganden i samband med hästhantering och hästskötsel.
  • Visning av häst vid hand i samband med avelsvärdering och bedömning.
  • Foderstatsberäkning och planering av utfodringsstrategier.
  • Journalföring och rapportering i digitala system.
  • Systematiskt smittskyddsarbete i häststallar samt dokumentation och uppföljning av åtgärder.
  • Hygien- och smittskyddsrutiner i samband med aktuella arbetsuppgifter.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete, till exempel riskbedömningar, åtgärder och uppföljning.
  • Säkerhetsrutiner i samband med hantering av hingstar.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.
  • Regelverk om registrering och märkning av hästar samt hästpass.
  • Lagar och andra bestämmelser i samband med hästskötsel.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar enkla slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med visst handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med enkla strategier.

Eleven redogör översiktligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med viss säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör översiktligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger enkla förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar välgrundade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med gott handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med utvecklade strategier.

Eleven redogör utförligt för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör utförligt för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger välgrundade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hästars anatomi, fysiologi och rörelse.

Eleven observerar hästars rörelse, utseende och beteende samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser om hästarnas kondition och välbefinnande.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar och sköter med mycket gott handlag hästar på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. I arbetet gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras och löser de problem som uppstår med välutvecklade strategier.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika fodermedel och deras näringsinnehåll och utfodrar med god säkerhet hästar med utgångspunkt i deras näringsbehov.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos hästar samt för hur de kan förebyggas. Eleven ger välgrundade och nyanserade förslag på förebyggande åtgärder för att undvika skador och smittspridning.

Eleven arbetar på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt samt arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

HAST1000X 100 poäng

Nivå 2

HAST2000X 100 poäng

Nivå 3

HAST3000X 100 poäng