Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform och har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Instrument eller sång av olika slag används för att gestalta musik i en mängd sammanhang och har sin grund i konstnärligt uttryck, musikaliskt hantverk och praktisk tillämpning av musikens teori.
Undervisningen i instrument eller sång ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om musik och färdigheter i musicerande. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att gestalta musik med sitt instrument eller sin sång, både solistiskt och i ensemble. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper, samt om röstens fysiologi och om närliggande musikteknisk utrustning. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med medmusiker och publik. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sitt musikutövande aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka musik, både utifrån sitt specifika instrument och utifrån olika musikupplevelser. Genom undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att reflektera över och värdera sin egen och andras musikaliska gestaltning. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kreativitet samt förståelse av samband mellan detalj och helhet. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsmiljöns betydelse för musiker.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att pröva och utveckla olika metoder för sin musikinstudering och färdighetsträning. Eleverna ska också genom att studera och utöva musik från olika tider, kulturer och stilarter ges möjlighet till en genrebreddning. Genom att arbeta praktiskt med musiken från både teknik- och tolkningsperspektiv ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett personligt uttryck med en konstnärlig kvalitet. Undervisningen ska ta fasta på att stärka elevernas motivation, nyfikenhet och självförtroende i musikutövandet.
Ansvarstagande för eget arbete och förmåga att arbeta i grupp är viktigt i musiken. Därför ska eleverna ges möjlighet att musicera tillsammans med andra.
Undervisningen i instrument eller sång ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt.
- Förmåga att använda ett musikaliskt och personligt uttryck.
- Förmåga att studera in musik samt att ta ansvar för sin musikaliska färdighetsutveckling.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Förmåga att kommunicera med medmusiker och publik.
- Kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper samt om arbetsmiljöfrågor och hållbart musicerande.
- Förmåga att använda relevant musikteknisk utrustning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven musicerar med viss säkerhet efter noter och på gehör.
Eleven musicerar med godtagbar musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.
Eleven studerar in musik på ett i huvudsak fungerande sätt och tar med godtagbart resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.
Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.
Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven musicerar med säkerhet efter noter och på gehör.
Eleven musicerar med god musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.
Eleven studerar in musik på ett fungerande sätt och tar med gott resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.
Eleven visar goda kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.
Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med säkerhet.
Eleven visar goda kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.
Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven musicerar med god säkerhet efter noter och på gehör.
Eleven musicerar med mycket god musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.
Eleven studerar in musik på ett väl fungerande sätt och tar med mycket gott resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.
Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.
Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med god säkerhet.