Undervisningen i instrument eller sång på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
Musicerande och instudering
- Instrumental spelteknik, alternativt sångteknik, däribland komplexa och tekniska spelmoment och övningar.
- Spel eller sång efter noter och på gehör, komplexa notbilder, a prima vista-läsning och direktspel på gehör.
- Konstnärligt och personligt uttryck vid musikframförande. Anpassning av musikmaterial efter varierade former och versioner och i kommunikation med en publik.
- Repertoar för det egna instrumentet, i en eller flera genrer.
- Genretypisk improvisation, till exempel solospel efter genre, eller improvisation för den musikaliska träningen.
- Strategier och metoder för autonomi i instudering, övning och repetition av musik.
- Utvärdering av förbättringsområden efter musikframförande.
Tolkning och kommunikation
- Musikalisk tolkning, uppförandepraxis och form. Analys av och resonemang om eget och andras framförande.
- Musikteoretisk tillämpning och användning i olika musikaliska sammanhang, till exempel tonartsbyten och transponering.
- Musikalisk kommunikation med publik och medmusiker samt aktiv scennärvaro.
- Solistiskt framträdande, mental träning och stresshantering.
- Initiativtagande till samt planering och genomförande av repetitionsarbete tillsammans med medmusiker i olika situationer.
Instrument, teknik och arbetsmiljö
- Instrumentets eller sångens möjligheter. Olika verktyg för digital samverkan.
- Olika metoder och verktyg som hjälpmedel för en god arbetsmiljö, till exempel för hälsosamma ljudnivåer och anpassad medhörning. Hållbarhet för musiker samt problemlösning vid fysiska besvär. Ergonomi, däribland rörelser för uppvärmning och för att motverka fysiska besvär.
- Hur musikutrustning används efter framförandets behov, till exempel för scen och studio.