Instrument eller sång - Nivå 3

100 poäng
Undervisningen i instrument eller sång på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande och instudering

  • Instrumental spelteknik, alternativt sångteknik, däribland komplexa och tekniska spelmoment och övningar.
  • Spel eller sång efter noter och på gehör, komplexa notbilder, a prima vista-läsning och direktspel på gehör.
  • Konstnärligt och personligt uttryck vid musikframförande. Anpassning av musikmaterial efter varierade former och versioner och i kommunikation med en publik.
  • Repertoar för det egna instrumentet, i en eller flera genrer.
  • Genretypisk improvisation, till exempel solospel efter genre, eller improvisation för den musikaliska träningen.
  • Strategier och metoder för autonomi i instudering, övning och repetition av musik.
  • Utvärdering av förbättringsområden efter musikframförande.

Tolkning och kommunikation

  • Musikalisk tolkning, uppförandepraxis och form. Analys av och resonemang om eget och andras framförande.
  • Musikteoretisk tillämpning och användning i olika musikaliska sammanhang, till exempel tonartsbyten och transponering.
  • Musikalisk kommunikation med publik och medmusiker samt aktiv scennärvaro.
  • Solistiskt framträdande, mental träning och stresshantering.
  • Initiativtagande till samt planering och genomförande av repetitionsarbete tillsammans med medmusiker i olika situationer.

Instrument, teknik och arbetsmiljö

  • Instrumentets eller sångens möjligheter. Olika verktyg för digital samverkan.
  • Olika metoder och verktyg som hjälpmedel för en god arbetsmiljö, till exempel för hälsosamma ljudnivåer och anpassad medhörning. Hållbarhet för musiker samt problemlösning vid fysiska besvär. Ergonomi, däribland rörelser för uppvärmning och för att motverka fysiska besvär.
  • Hur musikutrustning används efter framförandets behov, till exempel för scen och studio.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar med viss säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med godtagbar musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett i huvudsak fungerande sätt och tar med godtagbart resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar med säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med god musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett fungerande sätt och tar med gott resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar goda kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med säkerhet.

Eleven visar goda kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar med god säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med mycket god musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett väl fungerande sätt och tar med mycket gott resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med god säkerhet.

Nivå 1

INSR1000X 100 poäng

Nivå 2

INSR2000X 100 poäng

Nivå 3

INSR3000X 100 poäng