Instrument eller sång - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i instrument eller sång på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande och instudering

  • Instrumental spelteknik, alternativt sångteknik, till exempel utförandepraxis vid tekniska övningsmoment. Målstyrd färdighetsträning.
  • Spel eller sång efter noter och på gehör, utvecklade notbilder och a prima vista-läsning.
  • Musikalitet, konstnärlighet och personligt uttryck, däribland artikulation och frasering, musikaliska ställningstaganden, klang och rytmiska variationer.
  • Repertoar för det egna instrumentet i stigande svårighetsgrad, både brett och genrespecifikt.
  • Improvisation, till exempel genom styrd eller fri form efter stil och genre, eller för musikalisk träning.
  • Strategier och metoder för musikalisk instudering och övning, till exempel identifiering och lösning av speltekniska svårigheter.

Tolkning och kommunikation

  • Musikalisk tolkning, stil och form, både brett och genrespecifikt.
  • Praktisk tillämpning av musikteori, till exempel genom steganalys, funktionsanalys, form och gehör.
  • Musikalisk kommunikation vid framföranden.
  • Metoder för mental träning och stresshantering inför och vid framträdanden.
  • Konserter och andra former av publikframträdanden samt scennärvaro.
  • Metoder för och genomförande av repetitionsarbete med ackompanjatör eller medmusiker.

Instrument, teknik och arbetsmiljö

  • Instrumentets eller röstens egenskaper, förutsättningar och möjligheter för olika sammanhang och ljudbilder.
  • Arbetsmiljö vid musikutövning på olika platser, däribland ergonomi och rörelser, medhörning och ljudnivåer. Hållbarhet för musiker, däribland förebyggande av muskulära problem.
  • Hantering av för ändamålet tillhörande kringutrustning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar med viss säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med godtagbar musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett i huvudsak fungerande sätt och tar med godtagbart resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar med säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med god musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett fungerande sätt och tar med gott resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar goda kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med säkerhet.

Eleven visar goda kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar med god säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med mycket god musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett väl fungerande sätt och tar med mycket gott resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med god säkerhet.

Nivå 1

INSR1000X 100 poäng

Nivå 2

INSR2000X 100 poäng

Nivå 3

INSR3000X 100 poäng