Instrument eller sång - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i instrument eller sång på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Musicerande och instudering

  • Instrumental spelteknik, alternativt sångteknik, däribland hållning, rörelse och instrumentspecifika metoder.
  • Spel eller sång efter noter och på gehör samt gehörsövningar och notläsning av enkla notbilder.
  • Grundläggande repertoar för det egna instrumentet, i stigande svårighetsgrad.
  • Introduktion till improvisation, till exempel ornament, utsmyckningar och solospel, eller improvisation för den musikaliska träningen.
  • Rytmik och frasering, dynamisk följsamhet och grundläggande interpretation som verktyg för att uttrycka sig musikaliskt och personligt.
  • Musikaliska instuderingsmetoder och övningsmetoder, däribland planering, genomförande och dokumentation.

Tolkning och kommunikation

  • Stil och form i musik från olika tider och kulturer samt för detta relevanta begrepp.
  • Musikteoretiska kopplingar till praktiskt musicerande, däribland samband mellan notbild, tonart, taktart och gehör.
  • Principer för att möta publik, till exempel presentation av program och medverkande samt scennärvaro.
  • Samtal om, och mental träning inför och vid, framförande.
  • Samarbete och kommunikation med ackompanjatör eller medmusiker vid repetitionsarbete.

Instrument, teknik och arbetsmiljö

  • Introduktion till instruments konstruktion eller röstens fysiologi samt instrumentets eller röstens egenskaper, däribland instrumentets eller röstens klangfärger och ljudmöjligheter.
  • Metoder för instrument- eller röstvård.
  • Arbetsmiljö vid musikutövning, däribland kroppskännedom, ergonomi och rörelser samt hörselvård.
  • Introduktion till relevant musikteknisk utrustning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven musicerar med viss säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med godtagbar musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett i huvudsak fungerande sätt och tar med godtagbart resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med viss säkerhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven översiktligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven musicerar med säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med god musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett fungerande sätt och tar med gott resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar goda kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med säkerhet.

Eleven visar goda kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven utförligt för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven musicerar med god säkerhet efter noter och på gehör.

Eleven musicerar med mycket god musikalisk kvalitet och med ett personligt uttryck.

Eleven studerar in musik på ett väl fungerande sätt och tar med mycket gott resultat ansvar för att upprätthålla, utveckla och förfina sin spel- eller sångtekniska färdighet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om musik, musikaliska begrepp och genrespecifika stildrag.

Eleven kommunicerar i sitt musicerande med såväl medmusiker som publik med god säkerhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instrumentets eller röstens konstruktion, funktion och egenskaper. Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för arbetsmiljöaspekter vid musicerande.

Eleven hanterar instrumentspecifik och relevant musikteknisk utrustning med god säkerhet.

Nivå 1

INSR1000X 100 poäng

Nivå 2

INSR2000X 100 poäng

Nivå 3

INSR3000X 100 poäng