Undervisningen i instrument eller sång på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Musicerande och instudering
- Instrumental spelteknik, alternativt sångteknik, däribland hållning, rörelse och instrumentspecifika metoder.
- Spel eller sång efter noter och på gehör samt gehörsövningar och notläsning av enkla notbilder.
- Grundläggande repertoar för det egna instrumentet, i stigande svårighetsgrad.
- Introduktion till improvisation, till exempel ornament, utsmyckningar och solospel, eller improvisation för den musikaliska träningen.
- Rytmik och frasering, dynamisk följsamhet och grundläggande interpretation som verktyg för att uttrycka sig musikaliskt och personligt.
- Musikaliska instuderingsmetoder och övningsmetoder, däribland planering, genomförande och dokumentation.
Tolkning och kommunikation
- Stil och form i musik från olika tider och kulturer samt för detta relevanta begrepp.
- Musikteoretiska kopplingar till praktiskt musicerande, däribland samband mellan notbild, tonart, taktart och gehör.
- Principer för att möta publik, till exempel presentation av program och medverkande samt scennärvaro.
- Samtal om, och mental träning inför och vid, framförande.
- Samarbete och kommunikation med ackompanjatör eller medmusiker vid repetitionsarbete.
Instrument, teknik och arbetsmiljö
- Introduktion till instruments konstruktion eller röstens fysiologi samt instrumentets eller röstens egenskaper, däribland instrumentets eller röstens klangfärger och ljudmöjligheter.
- Metoder för instrument- eller röstvård.
- Arbetsmiljö vid musikutövning, däribland kroppskännedom, ergonomi och rörelser samt hörselvård.
- Introduktion till relevant musikteknisk utrustning.