Ämnet konditori behandlar hantverksmässiga metoder för att framställa olika typer av konditoriprodukter. I ämnet ingår hur råvaror och olika processer påverkar slutproduktens egenskaper och kvalitet. Dessutom behandlas bestämmelser om hygien och arbetsmiljö vid framställning av konditoriprodukter.
Undervisningen i ämnet konditori ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att yrkesmässigt tillverka konditoriprodukter med moderna och traditionella hantverksmetoder. Eftersom området präglas av både en stark tradition och en ständig utveckling ska undervisningen stimulera såväl elevernas intresse för traditioner som lust att utvecklas inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att följa recept, välja och hantera råvaror samt kunskaper om hur kvaliteten på olika råvaror påverkar slutprodukten. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att skapa estetiskt och sensoriskt tilltalande slutprodukter. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att ge service, bemöta kunder och sälja.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera och organisera konditoriarbete samt att arbeta ergonomiskt. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda och vårda redskap och maskiner samt att förpacka och märka konditorivaror. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta säkert och hygieniskt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet.
I undervisningen ska eleverna ges rikliga möjligheter att reflektera över och diskutera arbetet, etiska frågor och frågor om hållbarhet. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet samt problemlösnings- och initiativförmåga. Eleverna ska ges möjlighet att utföra uppgifter inom området både individuellt och i samarbete med andra.
Undervisningen i ämnet konditori ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera och organisera tillverkning av konditoriprodukter efter situationens krav.
- Förmåga att tillverka olika konditoriprodukter.
- Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att bemöta samt samarbeta och kommunicera med andra i samband med tillverkning av konditoriprodukter.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar och organiserar tillverkning av konditoriprodukter på ett godtagbart sätt.
Eleven tillverkar med visst handlag konditoriprodukter.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter samt samarbetar och kommunicerar med andra på ett godtagbart sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar och organiserar tillverkning av konditoriprodukter på ett gott sätt.
Eleven tillverkar med gott handlag konditoriprodukter.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter samt samarbetar och kommunicerar med andra på ett gott sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar och organiserar tillverkning av konditoriprodukter på ett mycket gott sätt.
Eleven tillverkar med mycket gott handlag konditoriprodukter.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter samt samarbetar och kommunicerar med andra på ett mycket gott sätt.