Ämnet logi och värdskap omfattar besöksnäringens olika former av logi för privat-, grupp- och affärsrelaterat resande. Det behandlar även målgruppers olika förväntningar på standard, servicenivå och tjänsteutbud. Ämnet präglas av en internationell bransch där gott värdskap, service och bemötande genomsyrar verksamheten.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet logi och värdskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om besöksnäringens olika former av logi, till exempel camping, kryssningsfartyg och olika sorters hotell. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om innebörden av ett gott värdskap samt förmåga att tillämpa dessa både fysiskt och digitalt. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsuppgifter inom de olika logiformerna samt förmåga att genomföra arbetsuppgifter i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om logiutbudets lönsamhetskrav.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta på ett säkert sätt och på ett sätt som främjar en god arbetsmiljö. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera sitt arbete samt att diskutera ansvarsfrågor vad gäller etik och miljö inom logi och värdskap. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och lust till fortsatt lärande inom området.

Genom praktiska övningar inom logi ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att utifrån det goda värdskapets premisser ansvarsfullt och omtänksamt bemöta kunder och gäster med olika behov och förväntningar samt att hantera klagomål på ett sätt som är förenligt med verksamhetens mål. Genom kontakter med olika former av logi ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av både den stora variation som finns av standard och servicenivå inom området och av olika målgruppers önskemål.

Undervisningen i ämnet logi och värdskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.
  • Förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter inom området i enlighet med fastställda kvalitetskrav.
  • Förmåga att möta gäster med ett gott värdskap och god service i olika situationer samt att anpassa språket efter mottagare.
  • Förmåga att arbeta med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett godtagbart sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med viss säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett godtagbart sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett gott sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett mycket gott sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med god säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett mycket gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.