Undervisningen i ämnet logi och värdskap på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
- Lojalitetsprogram och företagsavtal mellan olika logiformer.
- Produktkännedom för att möta kundens önskemål samt rekommendation och marknadsföring av riktade erbjudanden i syfte att öka försäljningen.
- Planering och utförande av receptionsarbete, till exempel bokning och planering av aktiviteter för både enskilda gäster och grupper.
- Utformning av bokningsbekräftelser och fakturaunderlag samt deras avtalsrättsliga innebörd.
- Lönsamhetsberäkning och prissättning av anläggningens logitjänster.
- Hur anläggningens gästrum och faciliteter kan presenteras på ett säljande sätt.
- Anläggningars miljö- och kvalitetsarbete som konkurrensmedel.
- Utvärdering av genomförda arbetsuppgifter.
- Tillämpning av gott värdskap i förekommande arbetssituationer.
- Service till och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer.
- Hantering av positiva och negativa gästreaktioner, både fysiskt och digitalt, samt dokumentation och uppföljning.
- Formell och informell kommunikation. Anpassning av språket utifrån olika situationer både fysiskt och digitalt.
- Arbetsmiljö och systematiskt säkerhetsarbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt handlings- och utrymningsplan vid brand, hot och fara.