Logi och värdskap - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet logi och värdskap på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Lojalitetsprogram och företagsavtal mellan olika logiformer.
  • Produktkännedom för att möta kundens önskemål samt rekommendation och marknadsföring av riktade erbjudanden i syfte att öka försäljningen.
  • Planering och utförande av receptionsarbete, till exempel bokning och planering av aktiviteter för både enskilda gäster och grupper.
  • Utformning av bokningsbekräftelser och fakturaunderlag samt deras avtalsrättsliga innebörd.
  • Lönsamhetsberäkning och prissättning av anläggningens logitjänster.
  • Hur anläggningens gästrum och faciliteter kan presenteras på ett säljande sätt.
  • Anläggningars miljö- och kvalitetsarbete som konkurrensmedel.
  • Utvärdering av genomförda arbetsuppgifter.
  • Tillämpning av gott värdskap i förekommande arbetssituationer.
  • Service till och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer.
  • Hantering av positiva och negativa gästreaktioner, både fysiskt och digitalt, samt dokumentation och uppföljning.
  • Formell och informell kommunikation. Anpassning av språket utifrån olika situationer både fysiskt och digitalt.
  • Arbetsmiljö och systematiskt säkerhetsarbete i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt handlings- och utrymningsplan vid brand, hot och fara.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett godtagbart sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med viss säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett godtagbart sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett gott sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett mycket gott sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med god säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett mycket gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

LOGI1000X 100 poäng

Nivå 2

LOGI2000X 100 poäng

Nivå 3

LOGI3000X 100 poäng