Logi och värdskap - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet logi och värdskap på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Nationella och internationella hotellkedjor och deras ägarstrukturer.
  • Organisationsplaner inom olika logiformer.
  • Lokala och regionala samarbetspartner inom branschen som är av betydelse för receptionsarbetet.
  • Produkter och tjänster som branschen erbjuder samt extern och intern marknadsföring.
  • Planering och utförande av receptionsarbete, till exempel in- och utcheckning, rumstilldelning och kassaarbete.
  • Teknisk kompetens i kommunikation med gäster.
  • Prissättning av anläggningens tjänster.
  • Gästrelaterade tekniska system, till exempel bokningssystem och bokningskanaler.
  • Information och presentation av anläggningens utbud i syfte att ge en högre grad av service i mötet med gästen.
  • Utvärdering av genomförda arbetsuppgifter.
  • Tillämpning av gott värdskap i förekommande arbetssituationer.
  • Service och bemötande samt betydelsen av korrekt attityd i mötet med människor.
  • Gästservice, till exempel att söka och förmedla turistinformation samt föreslå olika aktiviteter med tanke på målgrupp och tillgänglighetsanpassning. Anpassning av språket utifrån olika situationer både fysiskt och digitalt.
  • Hantering av positiva och negativa gästreaktioner både fysiskt och digitalt.
  • Kommunikation och samverkan mellan anläggningens olika avdelningar.
  • Miljö- och kvalitetsarbete inom anläggningen.
  • Anpassningar i arbetet som främjar ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Handlingsplaner vid brand, hot och fara, däribland första hjälpen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett godtagbart sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med viss säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett godtagbart sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett gott sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett mycket gott sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med god säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett mycket gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

LOGI1000X 100 poäng

Nivå 2

LOGI2000X 100 poäng

Nivå 3

LOGI3000X 100 poäng