Logi och värdskap - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet logi och värdskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Besöksnäringens olika former av logi, deras avdelningar samt hur servicenivå och utbud kan skilja sig åt.
  • Yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter inom de olika logiformerna.
  • Kunder och gäster samt olika målgrupper och deras skiftande krav på boende, tjänster och service.
  • Utförande av receptionsarbete, till exempel information, in- och utcheckning, rumstilldelning och kassaarbete.
  • Utvärdering av genomförda arbetsuppgifter.
  • Gott värdskap, dess innebörd och hur det kan tillämpas.
  • Hur gästens integritet och säkerhet kan beaktas utifrån företagets policy.
  • Omtanke och tillgänglighet för gäster med särskilda behov, till exempel funktionsnedsättningar och allergier.
  • Bemötande av kunder eller gäster i olika servicesituationer. Anpassning av språket utifrån olika situationer både fysiskt och digitalt.
  • Betydelsen av en yrkesmässig attityd för att ge god service.
  • Betydelsen av kommunikation och samverkan för både intern och extern service.
  • Kroppsspråkets betydelse i mötet med gästen.
  • Besöksnäringens miljöansvar och besöksnäringsföretagens olika miljöpolicyer.
  • Arbetsmiljölagen samt brand- och säkerhetsföreskrifter.
  • Förebyggande av olycksfall.
  • Första hjälpen och HLR (hjärt-lungräddning).

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver på ett godtagbart sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med viss säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett godtagbart sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver på ett gott sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver på ett mycket gott sätt besöksnäringens olika former av logi, organisationer, yrkesroller och arbetsuppgifter.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter inom området med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. Dessutom utvärderar eleven sitt arbete.

Eleven möter med god säkerhet gäster på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt. Dessutom anpassar eleven språket efter situation och mottagare.

Eleven tar i arbetet hänsyn till aspekter av hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet på ett mycket gott sätt. Dessutom arbetar eleven i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

LOGI1000X 100 poäng

Nivå 2

LOGI2000X 100 poäng

Nivå 3

LOGI3000X 100 poäng