Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och betydelser för var och en av oss. Ämnet musikteori är läran om musikens uppbyggnad och behandlar musiklära, gehör och musikaliska former samt musikens notation, språk och begrepp. Kunskaper i musikteori bidrar till en musikalisk helhetssyn samt förstärker och utvecklar musikutövandet, musikskapandet och kommunikationen med andra musiker.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet musikteori ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om musiklära och musikteoretiska begrepp. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera notskrift samt kunskaper om notationssystemet och olika musikaliska former. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i harmonisering, arrangering och komposition. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om gehör och inre hörande. I undervisningen ska konstnärliga aspekter innefattas och inspirera till eget skapande och musikalisk utveckling. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om instrumentens och rösternas egenskaper och funktion i musiken. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i musikämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i att hantera olika verktyg och musikteknisk utrustning för såväl gehörsträning som arrangering eller komposition av musik. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om metoder för att notera klingande musik samt metoder för egen gehörsträning.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att analysera musik både teoretiskt och gehörsmässigt. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av olika musikaliska skeenden och strukturer. Genom undervisningen ska eleverna ges verktyg och metoder som de får möjlighet att omsätta praktiskt i musicerande och musikskapande samt vid träning och utveckling av gehör.

Undervisningen i ämnet musikteori ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om musiklära och musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.
  • Förmåga att tolka och läsa notskrift.
  • Förmåga att omsätta musikteoretiska kunskaper i musikskapande och arrangering.
  • Kunskaper om musikinstrument och röster, deras klang, funktion och användning.
  • Förmåga att träna och använda gehöret.
  • Förmåga att använda olika verktyg som hjälpmedel vid musikskapande, arrangering och gehörsträning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med viss säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven hanterar med viss säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett fungerande sätt.

Eleven hanterar med säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med god säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett väl fungerande sätt.

Eleven hanterar med god säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.