Musikteori - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet musikteori på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Musiklära

  • Tillämpning av musiklära i kompositions- och arrangeringspraxis i för sammanhanget relevant innehåll, till exempel användning av begrepp och symboler.
  • Notläsning i en eller flera musikgenrer, instrumentalt och vokalt.

Arrangering och komposition

  • Fördjupad satslära och harmonisk analys, till exempel modulationer, kontrapunkt och modala strukturer.
  • Utvecklad melodisk, harmonisk, periodisk och rytmisk uppbyggnad av musik.
  • Kompositionsprinciper och olika musikaliska strukturer.
  • Musikinstruments och rösters klang, funktion och användning inom olika genrer och stilar.
  • Ensembleformer och musikformer samt stildrag från olika tidsperioder och kulturer.
  • Notation av musik.
  • Arrangering och komposition av musik i olika genrer.

Gehörsträning och musikverktyg

  • Gehörsträning av puls, rytm, melodi, harmoni och form.
  • Hur praktisk tillämpning av gehöret kan användas i olika sammanhang, till exempel vid kompositionsmässiga överväganden.
  • Hur olika verktyg och musikteknisk utrustning kan användas vid arrangering och komposition av musik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med viss säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven hanterar med viss säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett fungerande sätt.

Eleven hanterar med säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med god säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett väl fungerande sätt.

Eleven hanterar med god säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Nivå 1

MUST1000X 100 poäng

Nivå 2

MUST2000X 100 poäng

Nivå 3

MUST3000X 100 poäng