Musikteori - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet musikteori på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Musiklära

  • Musiklära med föredragsbeteckningar, skalor, rytm, intervall, notation, notationspraxis och notationssystem samt ackordbeteckningssystem.
  • Musikteoretiska begrepp och teoribildningar i en eller flera genrer. Utvecklad funktions- och steganalys.
  • Notläsning och a prima vista-träning, instrumentalt och vokalt.

Arrangering och komposition

  • Satslära och harmonisk analys, däribland stämföring i flerstämmig sats, genomgångstoner, förhållningar och färgningar.
  • Formlära.
  • Analys av och diskussion om instrumentation i olika ensembleformer.
  • Notation av musik.
  • Melodibildning och enkla kompositionsprinciper.
  • Harmonisering och stämföring i flerstämmig sats.

Gehörsträning och musikverktyg

  • Gehörsträning av puls, rytm, melodi, harmoni och form.
  • Strategier och metoder för notation och instudering av klingande musik på gehör, med och utan instrument.
  • Hur olika verktyg används i musikskapande och gehörsträning och för notation av klingande musik.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med viss säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven hanterar med viss säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett fungerande sätt.

Eleven hanterar med säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med god säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett väl fungerande sätt.

Eleven hanterar med god säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Nivå 1

MUST1000X 100 poäng

Nivå 2

MUST2000X 100 poäng

Nivå 3

MUST3000X 100 poäng