Musikteori - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet musikteori på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Musiklära

  • Introduktion i musiklära. Musikteoretiska begrepp. Skalor, rytm, intervall och ackorduppbyggnad samt notation och notationspraxis.
  • Funktions- och steganalys i en eller flera genrer. Jämförelse av olika genrers musikteoretiska begrepp.
  • Notläsning och enkel a prima vista-träning, instrumentalt och vokalt.

Arrangering och komposition

  • Grundläggande satslära och harmonisk analys, däribland hur melodi förhåller sig till rytm, ackord och funktion samt enkel stämföring.
  • Aktivt lyssnande och diskussion om musikverk, musikframförande och stämmors funktion.
  • Notation av musik.
  • Enkel harmonisering och melodibildning.

Gehörsträning och musikverktyg

  • Grundläggande gehörsträning av puls, rytm, melodi, harmoni och form.
  • Introduktion i notation av klingande musik och instudering av musik på gehör.
  • Användning av gehöret med och utan instrument.
  • Hur olika verktyg används för notskrift och som stöd för gehörsträning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med viss säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven hanterar med viss säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett fungerande sätt.

Eleven hanterar med säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om musiklära och om musikens beståndsdelar samt hur de samverkar.

Eleven läser noter med god säkerhet.

Eleven omsätter musikteoretiska kunskaper i sitt musikskapande på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om instruments eller rösters funktion och relation i musikalisk form och struktur.

Eleven tränar och använder gehöret på ett väl fungerande sätt.

Eleven hanterar med god säkerhet olika verktyg i musikskapande och gehörsträning.

Nivå 1

MUST1000X 100 poäng

Nivå 2

MUST2000X 100 poäng

Nivå 3

MUST3000X 100 poäng