Ämnet naturturism handlar om hur natur- och kulturmiljöer kan nyttjas för rekreation, naturupplevelser och företagande. I ämnet ingår vägledning och guidning i samband med vistelse i naturen, arrangerade aktiviteter och besök i naturbrukets olika miljöer.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet naturturism ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att bedriva verksamhet för individer och grupper i natur- och kulturmiljöer. Den ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att med olika metoder planera, genomföra och utvärdera naturturismaktiviteter för olika syften och målgrupper. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att informera och berätta om växter och djur samt om ekologiska samband i naturen. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att förstärka naturupplevelser och förmedla kunskap om natur- och kulturmiljöer. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om ledarskap och kommunikation samt förmåga att bemöta och leda deltagare och grupper på ett serviceinriktat sätt. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur naturen kan nyttjas i samband med rekreation och friskvård.

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att välja, använda och vårda utrustning och teknik i samband med verksamheten. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att ta ansvar för andra människors säkerhet i samband med arrangerade aktiviteter samt förmåga att förebygga och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer, om allemansrätten och om naturturism på annans mark. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om företagande och förståelse av hur affärsverksamheter inom naturturism kan bidra till en hållbar landsbygdsutveckling.

Genom övningar i realistiska situationer ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att vägleda andra till rikare naturupplevelser samt förmåga att använda redskap och utrustning för olika aktiviteter. Praktiska övningar ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om säkerhet och första hjälpen. Genom vistelse och exkursioner i olika natur- och kulturmiljöer ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om naturen och förmåga att iaktta och upptäcka naturens mångfald.

Undervisningen i ämnet naturturism ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och genomföra målgruppsanpassade aktiviteter för olika syften och utvärdera resultatet.
  • Förmåga att levandegöra och förmedla kunskaper om naturen och därigenom vägleda andra till upplevelser i natur- och kulturmiljöer.
  • Förmåga att bemöta och leda deltagare och grupper i olika situationer på ett serviceinriktat sätt.
  • Förmåga att välja, använda och vårda redskap och utrustning för olika aktiviteter.
  • Förmåga att göra riskbedömningar samt att förebygga och vidta åtgärder vid olycksfall och tillbud.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer samt förutsättningar för naturturism på annans mark.
  • Kunskaper om naturturismföretagande och dess betydelse för en hållbar landsbygdsutveckling.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar, genomför och utvärderar naturturismaktiviteter med godtagbart resultat. I planeringen väljer och anpassar eleven med viss säkerhet aktiviteter beroende på deltagarnas förutsättningar och behov.

Eleven använder med viss säkerhet olika berättartekniker för att levandegöra och berika naturupplevelser.

Eleven bemöter och leder med viss säkerhet deltagarna på ett serviceinriktat och målgruppsanpassat sätt i samband med naturturismaktiviteter.

Eleven väljer samt använder och vårdar med visst handlag utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter.

Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området och gör enkla riskbedömningar samt vidtar med viss säkerhet åtgärder vid olycksfall och tillbud.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller naturturism.

Eleven för enkla resonemang om förutsättningarna för ett hållbart naturturismföretagande.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar, genomför och utvärderar naturturismaktiviteter med gott resultat. I planeringen väljer och anpassar eleven med säkerhet aktiviteter beroende på deltagarnas förutsättningar och behov.

Eleven använder med säkerhet olika berättartekniker för att levandegöra och berika naturupplevelser.

Eleven bemöter och leder med säkerhet deltagarna på ett serviceinriktat och målgruppsanpassat sätt i samband med naturturismaktiviteter.

Eleven väljer samt använder och vårdar med gott handlag utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter.

Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området och gör välgrundade riskbedömningar samt vidtar med säkerhet åtgärder vid olycksfall och tillbud.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller naturturism.

Eleven för utvecklade resonemang om förutsättningarna för ett hållbart naturturismföretagande.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar, genomför och utvärderar naturturismaktiviteter med mycket gott resultat. I planeringen väljer och anpassar eleven med god säkerhet aktiviteter beroende på deltagarnas förutsättningar och behov.

Eleven använder med god säkerhet olika berättartekniker för att levandegöra och berika naturupplevelser.

Eleven bemöter och leder med god säkerhet deltagarna på ett serviceinriktat och målgruppsanpassat sätt i samband med naturturismaktiviteter.

Eleven väljer samt använder och vårdar med mycket gott handlag utrustning, verktyg och material för olika aktiviteter.

Eleven tar hänsyn till säkerhetsbestämmelser inom området och gör välgrundade och nyanserade riskbedömningar samt vidtar med god säkerhet åtgärder vid olycksfall och tillbud.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller naturturism.

Eleven för välutvecklade resonemang om förutsättningarna för ett hållbart naturturismföretagande.