Pedagogik är en samhällsvetenskaplig disciplin som är nära knuten till psykologi, sociologi och filosofi. Ämnet pedagogik tar utgångspunkt i vetenskapen om människors lärande i olika miljöer och fokuserar på mötet mellan människor utifrån individ-, grupp- och ledarperspektiv.
Undervisningen i ämnet pedagogik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur människor lär och utvecklas samt om olika pedagogiska teorier om det. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur synen på kunskap och lärande har varierat över tid och hur det i sin tur har påverkat undervisning i olika sammanhang. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förståelse av människors växande i olika miljöer samt öppenhet i fråga om människors olikheter.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera olika aktiviteter samt att leda människor i olika aktiviteter. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att leda och organisera en verksamhet utifrån olika metoder och teorier.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om människors interaktion och kommunikation samt förmåga att på ett pedagogiskt sätt stödja och stimulera interaktion och kommunikation i samarbeten och möten. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att möta och pedagogiskt leda människor i olika situationer och skapa goda villkor för människors lärande och växande. Därigenom ska undervisningen ge en god grund för arbete inom pedagogiska verksamheter och bidra till elevernas personliga utveckling.
Problemlösning och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen och eleverna ska vid olika tillfällen ges möjlighet att välja både former för och innehåll i pedagogiska verksamheter. Genom fältstudier eller medverkan i olika pedagogiska verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av pedagogiska sammanhang. Eleverna ska även ges möjlighet att reflektera över och diskutera ämnesinnehållet och centrala begrepp samt egna och andras handlingar och attityder i olika pedagogiska sammanhang. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att värdera och använda information från olika källor.
Undervisningen i ämnet pedagogik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om människors lärande och växande samt om pedagogiska begrepp och teorier inom området.
- Förmåga att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera samt pedagogiskt leda människor i olika aktiviteter i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att kommunicera och samverka för att möta människor i olika situationer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med viss säkerhet samt för delvis underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.
Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med godtagbart resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett enkelt sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör på ett gott sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med säkerhet samt för väl underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.
Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett utvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör på ett mycket gott sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med god säkerhet samt för mycket väl underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.
Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med mycket gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett välutvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med god säkerhet.