Pedagogik - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet pedagogik på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors lärande och utveckling i olika sammanhang och utifrån olika teorier.
  • Hur den egna kunskapssynen påverkar lärande och olika handlingar i pedagogiska sammanhang.
  • Hur kunskapssyn och värderingar konstrueras, lever kvar och förändras inom olika grupper av människor.
  • Fördjupning i en eller flera pedagogiska teorier som ligger till grund för arbetet i pedagogiska verksamheter.
  • Ledarens roll samt pedagogiska metoder för verksamhetens, gruppens och individens utveckling.
  • Hur ledare kan planera, organisera, genomföra, dokumentera och utvärdera en aktivitet utifrån uppsatta mål och använda metoder och redskap anpassade för situationen.
  • Pedagogiskt ledarskap vid konflikter och konflikthantering samt olika metoder för konfliktlösning.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller pedagogiska verksamheter och pedagogiskt arbete samt systematiskt arbetsmiljöarbete och dess lagstiftning.
  • Demokratisk värdegrund och internationella överenskommelser om mänskliga rättigheter.
  • Samhällets mediekulturer och användningen av sociala medier samt deras betydelse för samhällsutvecklingen och lärandet.
  • Hur rollspel och drama kan användas som pedagogiskt verktyg och metod för att utveckla kommunikation och samarbete.
  • Strategier för att förtydliga och uppfatta betydelsebärande ord, i syfte att underlätta kommunikation och samtal, till exempel med hjälp av gester och frågor.
  • Människors interaktion och kommunikation i olika sammanhang och utifrån olika teorier.
  • Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med viss säkerhet samt för delvis underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med godtagbart resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett enkelt sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör på ett gott sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med säkerhet samt för väl underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett utvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör på ett mycket gott sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med god säkerhet samt för mycket väl underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med mycket gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett välutvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

PEDG1000X 100 poäng

Nivå 2

PEDG2000X 100 poäng

Nivå 3

PEDG3000X 100 poäng