Pedagogik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet pedagogik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Hur synen på kunskap, lärande, undervisning och utbildning har varierat över tid.
  • Hur individer, roller och grupper utvecklas.
  • Samband mellan pedagogiska förhållningssätt, arbetssätt och lärande.
  • Orientering om begreppen kunskap, lärande, undervisning och utbildning.
  • Introduktion till pedagogiska begrepp, teorier och teoretiska perspektiv.
  • Stöd och stimulans för människors lärande, växande och deltagande i olika situationer.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av olika aktiviteter.
  • Pedagogiskt ledarskap utifrån olika metoder, redskap och teorier.
  • Hur individer, grupper och det sociala sammanhanget påverkar och påverkas av ledaren.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller pedagogiska verksamheter och pedagogiskt arbete, däribland bestämmelser och riktlinjer gällande sekretess.
  • Demokratisk värdegrund.
  • Samhällets mediekulturer och användningen av sociala medier ur ett etiskt perspektiv.
  • Olika kommunikationsmönster och kommunikationshinder.
  • Interaktion och kommunikation i samarbeten och möten med människor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med viss säkerhet samt för delvis underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med godtagbart resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett enkelt sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör på ett gott sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med säkerhet samt för väl underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett utvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör på ett mycket gott sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med god säkerhet samt för mycket väl underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med mycket gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett välutvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

PEDG1000X 100 poäng

Nivå 2

PEDG2000X 100 poäng

Nivå 3

PEDG3000X 100 poäng