Pedagogik - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet pedagogik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Människors olika villkor för lärande och växande samt hur synen på normalitet och avvikelse påverkar detta.
  • Det sociala sammanhanget och gruppens betydelse för lärande.
  • Olika pedagogiska arbetssätt och lärmiljöer samt deras påverkan på lärandet.
  • Centrala pedagogiska begrepp, teorier, modeller och metoder.
  • Hur ledare kan planera, genomföra, dokumentera och utvärdera aktiviteter utifrån olika teorier, metoder och redskap.
  • Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsplanering utifrån olika teorier och metoder.
  • Konflikter och olika metoder för konfliktlösning.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller pedagogiska verksamheter och pedagogiskt arbete, däribland bestämmelser om likabehandling, diskriminering och sekretess.
  • Demokratisk värdegrund samt genus- och jämställdhetsperspektiv.
  • Integration och segregation.
  • Samhällets mediekulturer och användningen av sociala medier samt hur det påverkar samhällsutvecklingen.
  • Olika kommunikationsmönster och kommunikationshinder samt strategier för att förtydliga och uppfatta betydelsebärande ord, till exempel med hjälp av bilder och rörelser.
  • Hur sociala och kulturella förhållanden kan påverka människors interaktion och kommunikation i samarbeten och möten.
  • Användning av samtal som redskap i kommunikation.
  • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation och information.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med viss säkerhet samt för delvis underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med godtagbart resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett enkelt sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör på ett gott sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med säkerhet samt för väl underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett utvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör på ett mycket gott sätt för människors olika villkor för lärande och växande. Eleven använder centrala pedagogiska begrepp med god säkerhet samt för mycket väl underbyggda resonemang om teorier som ligger till grund för pedagogiskt arbete.

Eleven planerar, genomför och leder olika pedagogiska aktiviteter med mycket gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett välutvecklat sätt samt ger förslag på hur arbetet kan utvecklas. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bemöter, kommunicerar och samverkar på ett pedagogiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

PEDG1000X 100 poäng

Nivå 2

PEDG2000X 100 poäng

Nivå 3

PEDG3000X 100 poäng