Ämnet skogsproduktion behandlar produktion av olika typer av virkesråvaror med hänsyn till skogens produktionsförmåga och en hållbar utveckling för skogen. Det behandlar också skötsel av ung och växande skog samt gallring och avverkning. I ämnet behandlas även virkets tekniska egenskaper och olika användningsområden samt klassning och mätning av virke.
Undervisningen i ämnet skogsproduktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i skogsskötsel och virkeslära. Den ska leda till att eleverna utvecklar förståelse av biologiska samband i skogliga biotoper samt betydelsen av ett ekonomiskt och miljömässigt hållbart skogsbruk. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om trädens byggnad och utveckling samt om de inre och yttre faktorer som styr och påverkar tillväxten. I detta ingår kunskaper om kretslopp i mark, vatten och luft, om klimat och vattentillgångar samt om jordarter och jordmån. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika trädslag, deras egenskaper, ståndorter och användningsområden samt om skador som kan uppstå på växande träd och virke. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att bedöma produktionsförmåga för olika typer av bestånd samt göra ekonomiska beräkningar och kalkyler för en långsiktigt hållbar skogsproduktion.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom skogsproduktion på ett hållbart och säkert sätt samt bedöma skogens tillstånd och behov av skötselåtgärder. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att hantera, mäta och klassa virke inom olika typer av produktion. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med skogsproduktion. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över skogens natur- och kulturvärden och hur skogsbruket kan bidra till att främja en hållbar utveckling. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att utveckla förståelse av skogens mångsidiga värden.
Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att arbeta med förvaltning och skötsel av skog. Fältstudier ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om trädslag och ståndorter samt om skador och skadegörare på växande träd och virke. Genom exkursioner ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av skogens natur- och kulturvärden.
Undervisningen i ämnet skogsproduktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om trädens byggnad och utvecklingsfaser samt om marklära och biologiska samband i olika skogsbiotoper.
- Kunskaper om svenska trädslag, deras egenskaper, ståndorter och användningsområden samt om skador som kan uppstå på växande träd och virke.
- Förmåga att bedöma skogsbestånd samt att göra ekonomiska beräkningar för åtgärder inom skogsproduktion.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom skogsskötsel på ett hållbart och säkert sätt.
- Förmåga att utföra klassning, aptering och mätning av virke.
- Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom skogsbruket samt skogens certifieringssystem.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också godtagbara kunskaper om markens biologi och kretslopp.
Eleven redogör översiktligt för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett enkelt sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom översiktligt olika skador och deras effekter på växande träd och virke.
Eleven bedömer med viss säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.
Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är godtagbart. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.
Eleven utför med viss säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.
Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också goda kunskaper om markens biologi och kretslopp.
Eleven redogör utförligt för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett utvecklat sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom utförligt olika skador och deras effekter på växande träd och virke.
Eleven bedömer med säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven välgrundade ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.
Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är gott. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.
Eleven utför med säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.
Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också mycket goda kunskaper om markens biologi och kretslopp.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett välutvecklat sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom utförligt och nyanserat olika skador och deras effekter på växande träd och virke.
Eleven bedömer med god säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.
Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är mycket gott. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.
Eleven utför med god säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.
Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.