Skogsproduktion - Nivå 3

200 poäng

Undervisningen i ämnet skogsproduktion på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Skogens biologi

  • Trädens egenskaper och ärftlighet.
  • Grundämnen och kemiska föreningar i växter.
  • Trädens vatten- och växtnäringsupptagning samt växtnäringsämnenas funktion.
  • Hur skogsgödsling kan påverka tillväxten.
  • Markens näringsvärde och kemiska egenskaper och dess betydelse för boniteten.
  • Försurning i mark och vatten samt jordförbättrande åtgärder.
  • Mikroorganismer, svampar, bakterier och övriga organismer av betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.
  • Förädling av trädslag för olika syften samt ekologiska och etiska aspekter.
  • Träets tekniska egenskaper och kvalitetsklasser för olika typer av sortiment.
  • Skador på växande skog och virke samt förebyggande åtgärder.

Skogsförvaltning och hållbar produktion

  • Yrkesmässiga beräkningar och kalkyler för hållbar skogsproduktion.
  • Användning av digital teknik för bedömning av skogsbestånd.
  • Virkesförsäljning och kontraktering samt uppföljning och virkesredovisning.
  • Hur olika avverkningsmetoder används för olika syften.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller skogsproduktion.
  • Miljöbalkens bestämmelser om egenkontroll.
  • Internationella certifieringssystem för träråvara.

Arbetsuppgifter inom skogsskötsel

  • Yrkesmässigt arbete med planering och genomförande av beståndsvård, föryngringsplanering, skogsgödsling och uttag av energiråvara.
  • Åtgärder för bevarande av natur- och kulturmiljövärden i samband med aktuella arbeten.
  • Ergonomi, samt riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn.

Virkeslära och virkesmätning

  • Statistiska beräkningsmetoder som används i samband med virkesmätning.
  • Användning och skötsel av teknisk utrustning och andra hjälpmedel för mätning och redovisning.
  • Virkesmätningsföreningens uppgift och organisation samt föreningens förhållande till virkesmarknadens parter.
  • Ekonomisk aptering och prislistans uppbyggnad.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också godtagbara kunskaper om markens biologi och kretslopp.

Eleven redogör översiktligt för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett enkelt sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom översiktligt olika skador och deras effekter på växande träd och virke.

Eleven bedömer med viss säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är godtagbart. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.

Eleven utför med viss säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.

Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också goda kunskaper om markens biologi och kretslopp.

Eleven redogör utförligt för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett utvecklat sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom utförligt olika skador och deras effekter på växande träd och virke.

Eleven bedömer med säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven välgrundade ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är gott. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.

Eleven utför med säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.

Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också mycket goda kunskaper om markens biologi och kretslopp.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett välutvecklat sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom utförligt och nyanserat olika skador och deras effekter på växande träd och virke.

Eleven bedömer med god säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är mycket gott. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.

Eleven utför med god säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.

Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.

Nivå 1

SKOS1000X 100 poäng

Nivå 2

SKOS2000X 100 poäng

Nivå 3

SKOS3000X 200 poäng