Skogsproduktion - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet skogsproduktion på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Skogens biologi

  • Identifiering, beskrivning och namngivning av svenska trädslag med vetenskapliga och fackspråkliga termer.
  • Trädets utvecklingsstadier samt de yttre och inre faktorer som styr och påverkar utvecklingen.
  • Vanliga jordmånstyper och jordarter i skogliga biotoper.
  • Vanliga bergarter och mineraler i berggrunden.
  • Fotosyntes, andning och energiomsättning hos växter.
  • Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer samt vattnets rörelser i marken och i landskapet.
  • Olika trädslags egenskaper, ståndorter, utbredning och användningsområden.
  • Olika typer av skogsråvara.
  • Skador på växande skog och dess orsaker, till exempel vind, snöbrott, frost, torka och viltangrepp.
  • Vanliga skadegörare på växande träd och virke.

Skogsförvaltning och hållbar produktion

  • Metoder för skogsuppskattning samt användning av skogsuppskattningsinstrument och gallringsmallar.
  • Ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för olika skogsskötselåtgärder.
  • Grundläggande metoder för tolkning av skogsbruksplaner.
  • Natur- och kulturmiljövård i samband med skötselåtgärder.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller skogsproduktion, till exempel skogsvårdslagen.
  • Certifieringssystem inom skogsbruk.

Arbetsuppgifter inom skogsskötsel

  • Gallring enligt instruktion och grundläggande metoder för uppföljning av gallring.
  • Säker hantering och användning av teknisk utrustning.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med skogsskötsel, däribland kontroll av skyddsutrustning och brandförebyggande åtgärder.
  • Planering för resurseffektivitet och miljöhänsyn.

Virkeslära och virkesmätning

  • Skogliga mått och omräkningstal.
  • Aptering enligt instruktioner.
  • Klassning av timmer.
  • Identifiering av virkesskador samt bedömning av skadornas inverkan på slutprodukten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också godtagbara kunskaper om markens biologi och kretslopp.

Eleven redogör översiktligt för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett enkelt sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom översiktligt olika skador och deras effekter på växande träd och virke.

Eleven bedömer med viss säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven enkla bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är godtagbart. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.

Eleven utför med viss säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.

Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också goda kunskaper om markens biologi och kretslopp.

Eleven redogör utförligt för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett utvecklat sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom utförligt olika skador och deras effekter på växande träd och virke.

Eleven bedömer med säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven välgrundade ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven välgrundade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är gott. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.

Eleven utför med säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.

Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för trädens byggnad, utveckling och tillväxt. Eleven visar också mycket goda kunskaper om markens biologi och kretslopp.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika trädslag och deras ståndorter. Eleven redogör också på ett välutvecklat sätt för olika typer av skogsråvara samt deras förädling. Eleven beskriver dessutom utförligt och nyanserat olika skador och deras effekter på växande träd och virke.

Eleven bedömer med god säkerhet virkesförråd och produktionsförmåga för olika typer av bestånd. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade ekonomiska beräkningar för olika skötselåtgärder.

Eleven planerar och genomför arbetsuppgifter inom skogsskötsel. I planeringen gör eleven välgrundade och nyanserade bedömningar av när och hur olika arbetsuppgifter ska genomföras. Resultatet av arbetet är mycket gott. Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar skyddsföreskrifter inom området.

Eleven utför med god säkerhet timmerklassning och beräknar virkesvolymer.

Eleven arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som gäller beståndsvård och virkeshantering.

Nivå 1

SKOS1000X 100 poäng

Nivå 2

SKOS2000X 100 poäng

Nivå 3

SKOS3000X 200 poäng