Ämnet specialidrott möjliggör en hållbar idrottskarriär och prestationsutveckling inom en specifik idrott, med sikte mot elitnivå som senior. Det behandlar metoder och teorier för träning samt praktiskt utövande av en specifik idrott. Tillsammans med ämnet tränings- och tävlingslära utgör ämnet specialidrott en helhet. Ämnet får bara anordnas på idrottsutbildningar vid riksidrottsgymnasium eller nationellt godkända idrottsutbildningar.
Undervisningen i ämnet specialidrott ska syfta till att eleverna utvecklar den idrottsliga förmågan och kunskaper om teorier och metoder för träning. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och utvärdera tränings- och tävlingsverksamhet i en specifik idrott. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur skador och ohälsa kan förebyggas och behandlas samt om betydelsen av nutrition, kosthållning och återhämtning. Undervisningen ska också synliggöra psykologiska utmaningar vid skada och ohälsa.
Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för den idrottsliga utvecklingen samt synliggöra utmaningarna med dubbla karriärer.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om människans beteende som individ, grupp- och lagmedlem, samt hur samverkan och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang kan bidra till den idrottsliga utvecklingen.
Undervisningen ska synliggöra och lämna utrymme för diskussion och reflektion om kroppsideal och andra uppfattningar baserade på normer och kulturer som förkommer i tränings- och tävlingsmiljöer. På så sätt ska undervisningen motverka diskriminerande föreställningar och bidra till att människors olika förutsättningar respekteras.
Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att få kännedom om idrottsrörelsens betydelse i samhället, hur den är organiserad samt dess mål och värdegrund.
Undervisningen i ämnet specialidrott ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att tekniskt och taktiskt utöva en specifik idrott.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera fysiologiska och psykologiska träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan i en specifik idrott.
- Kunskaper om hur nutrition och kosthållning kan anpassas till träning och tävling.
- Förmåga att förebygga skador och ohälsa i en specifik idrott.
- Kunskaper om karriärförutsättningar och karriärvägar inom elitidrotten samt om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för individens utveckling i en specifik idrott.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera i tränings- och tävlingssammanhang.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med godtagbar kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med viss säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.
Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med viss säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett godtagbart sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett i huvudsak fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.
Eleven visar godtagbara kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med viss säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.
Eleven visar godtagbara kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett enkelt sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.
Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med god kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.
Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett gott sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.
Eleven visar goda kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.
Eleven visar goda kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.
Eleven visar goda kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett utvecklat sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.
Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med mycket god kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med god säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.
Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med god säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett mycket gott sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett väl fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.
Eleven visar mycket goda kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med god säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.
Eleven visar mycket goda kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett välutvecklat sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.
Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.