Specialidrott - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet specialidrott på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Tekniska färdigheter i relation till situationens krav, till exempel hastighet, precision och balans, även i pressade situationer.
  • Taktiska val för individen, laget eller gruppen för att finna lösningar i tävlingssituationer, till exempel tekniska och taktiska förändringar för att uppnå bättre resultat.
  • Planering, genomförande och utvärdering av individuellt utformade träningsprogram utifrån prestationsanalyser.
  • Idrottspsykologi och tillämpad idrottspsykologi för tävlingsprestationer, till exempel prestationsberedskap och prestationstillstånd.
  • Hur kosthållning kan anpassas utifrån träningsmängd och belastning.
  • Utformning av träningsplanering för att förebygga överträning och skador.
  • Skador och psykisk ohälsa i den specifika idrotten, deras uppkomst och hur de kan förebyggas.
  • Fördjupning i karriärövergångsprocessen och analys av centrala utvecklingsfaser inom individens idrottskarriär, till exempel övergången från junior- till senioridrott.
  • Aspekter på den yrkesmässiga idrottskarriären, till exempel idrottaren som varumärke samt kontrakt, agenter och sponsorer.
  • Medier, till exempel hantering av sociala medier i tränings- och tävlingssammanhang.
  • Den specifika idrottens utveckling nationellt och internationellt.
  • Tränings- och tävlingsvillkor ur ett jämlikhets- och jämställdhetsperspektiv.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med godtagbar kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med viss säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med viss säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett godtagbart sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett i huvudsak fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med viss säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar godtagbara kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett enkelt sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med god kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett gott sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar goda kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar goda kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar goda kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett utvecklat sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med mycket god kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med god säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med god säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett mycket gott sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett väl fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med god säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar mycket goda kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett välutvecklat sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Nivå 1

SPEC100IX 200 poäng

Nivå 2

SPEC200IX 100 poäng

Nivå 3

SPEC300IX 100 poäng