Specialidrott - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet specialidrott på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Specifika tekniska färdigheter utifrån tävling, situation och position.
  • Strategiska planer med hänsyn till regler och tävlingsmiljö samt till egna eller kollektivets styrkor och svagheter i förhållande till motståndare.
  • Kravanalys för en internationell satsning inom den specifika idrotten.
  • Utveckling och variation av träningsmetoder i uthållighet, styrka, rörlighet, snabbhet och koordination för den specifika idrotten.
  • Kosthållning vid tävling i den specifika idrotten.
  • Grundläggande rehabiliteringsprogram för några vanliga skador inom den specifika idrotten samt kopplingen till psykologiska faktorer under rehabilitering.
  • Planering och förberedelse för individens nästa steg i idrottskarriären, till exempel inför övergången till fortsatta studier, kombinationen elitidrott och arbete samt avslutet på idrottskarriären.
  • Förhållningssätt till media samt medieträning.
  • Riksidrottsförbundets arbete och organisering samt finansiering av idrotten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med godtagbar kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med viss säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med viss säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett godtagbart sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett i huvudsak fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med viss säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar godtagbara kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett enkelt sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med god kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett gott sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar goda kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar goda kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar goda kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett utvecklat sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med mycket god kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med god säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med god säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett mycket gott sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett väl fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med god säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar mycket goda kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett välutvecklat sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Nivå 1

SPEC100IX 200 poäng

Nivå 2

SPEC200IX 100 poäng

Nivå 3

SPEC300IX 100 poäng