Specialidrott - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet specialidrott på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Regler, taktik och teknik inom den specifika idrotten.
  • Krav- och prestationsanalys i den specifika idrotten.
  • Tester för att mäta idrottsliga och fysiologiska kvaliteter för den specifika idrotten.
  • Träningsmetoder och teknik för uthållighet, styrka, rörlighet, snabbhet och koordination i den specifika idrotten.
  • Utformning, genomförande och utvärdering av individuella träningsprogram i relation till krav- och prestationsanalys inom den specifika idrotten.
  • Digitala hjälpmedel vid träning och tävling samt för dokumentation och analys i den specifika idrotten.
  • Idrottens psykologi samt tillämpning av idrottspsykologisk träning i den specifika idrotten, till exempel motivation, koncentration och spänningsreglering.
  • Nutrition och kosthållning för träning och tävling i den specifika idrotten.
  • Vanligt förekommande skador och ohälsa inom den specifika idrotten.
  • Utformning samt genomförande av skadeförebyggande träningsprogram inom den specifika idrotten.
  • Idrottskarriärens olika faser och övergångar ur ett utvecklingsperspektiv, däribland kombinationen elitidrott och studier.
  • Idrottsmiljöns betydelse för individens utveckling ur ett holistiskt perspektiv.
  • Kommunikation och samarbete som syftar till utveckling av idrottsprestationen.
  • Idrottens värdegrund utifrån de grundläggande principer som beslutats av Riksidrottsförbundet samt samhällets förväntningar på elitidrottaren som förebild.
  • Föreningsidrottens organisering, styrning och ekonomiska förutsättningar.
  • Normer och kulturer som påverkar idrottsutövande, till exempel föreställningar om kön och kroppsideal.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med godtagbar kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med viss säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med viss säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett godtagbart sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett i huvudsak fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar godtagbara kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med viss säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar godtagbara kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett enkelt sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med god kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett gott sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar goda kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar goda kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar goda kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett utvecklat sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven genomför den specifika idrotten tekniskt och taktiskt med mycket god kvalitet. I tränings- och tävlingssituationer väljer eleven med god säkerhet insatsnivå i oförutsedda eller nya situationer.

Eleven planerar, genomför och utvärderar sin träning med god säkerhet. I samband med detta använder eleven centrala begrepp och teorier på ett mycket gott sätt. I sin träning prövar och omprövar eleven på ett väl fungerande sätt andra metoder som kan vara av betydelse för att förbättra resultatet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur kosthållning kan anpassas i förhållande till träningsmängd och belastning.

Eleven visar mycket goda kunskaper om skador och deras rehabilitering samt tar vid träning och tävling med god säkerhet ansvar för att förebygga skador och ohälsa.

Eleven visar mycket goda kunskaper om idrottskarriärens olika faser och beskriver på ett välutvecklat sätt idrottsmiljöns betydelse för idrottslig utveckling.

Eleven tillämpar med viss säkerhet samarbete och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang.

Nivå 1

SPEC100IX 200 poäng

Nivå 2

SPEC200IX 100 poäng

Nivå 3

SPEC300IX 100 poäng