Ämnet styckning behandlar hantverksmässig styckning av olika djurslag. Ämnet behandlar också djurens anatomi och hur styckningsdetaljer används inom näringen samt betydelsen av produktkvalitet. Dessutom behandlas bestämmelser om hygien och arbetsmiljö vid styckning.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet styckning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att yrkesmässigt grov- och finstycka olika djurslag med både moderna och traditionella hantverksmetoder. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta utifrån branschspecifika aspekter av hygien, arbetsmiljö och säkerhet i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller inom yrkesområdet. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och organisera styckningsarbete samt att arbeta ergonomiskt.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar problemlösnings- och initiativförmåga. Eleverna ska ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter både individuellt och i samarbete med andra samt ges rikliga möjligheter att diskutera och reflektera över hållbarhet och etiska frågor samt andra aspekter av yrkesmässig styckning.

Undervisningen i ämnet styckning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och organisera styckningsarbete på ett resurseffektivt sätt.
  • Förmåga att utföra styckningsarbete.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och organiserar styckningsarbete på ett godtagbart sätt.

Eleven använder med visst handlag olika metoder för att stycka. Eleven hanterar, förvarar och förpackar olika råvaror och produkter på ett godtagbart sätt.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och organiserar styckningsarbete på ett gott sätt.

Eleven använder med gott handlag olika metoder för att stycka. Eleven hanterar, förvarar och förpackar olika råvaror och produkter på ett gott sätt.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och organiserar styckningsarbete på ett mycket gott sätt.

Eleven använder med mycket gott handlag olika metoder för att stycka. Eleven hanterar, förvarar och förpackar olika råvaror och produkter på ett mycket gott sätt.

Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.