Olika sorters elektronisk utrustning och datorutrustning är vanligt förekommande i både yrkeslivet och i vardagen. Ämnet support och servicearbete handlar om hur elektronik och datorutrustning fungerar och kan repareras samt hur rådgivning till beställare och användare kan ske på ett serviceinriktat och situationsanpassat sätt.
Undervisningen i ämnet support och servicearbete ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra support och servicearbete av elektronik- och datorutrustning. Eleverna ska i undervisningen även ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur elektronik och datorutrustning används och kan repareras. God service och support kräver ett lyhört och flexibelt förhållningssätt. Därför ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kommunicera i tal och skrift med beställare och användare på ett serviceinriktat sätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om de lagar och andra bestämmelser som gäller inom branschen, bland annat om miljö-, säkerhets- och återvinningskrav. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, dokumentera och utvärdera utfört arbete.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och problemlösningsförmåga samt bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknisk utveckling, service och hållbarhet inom elektronik. I undervisningen ska både praktiskt arbete och teori ingå.
Undervisningen i ämnet support och servicearbete ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera och utföra support samt servicearbete och reparationer på elektronik- och datorutrustning.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetet.
- Förmåga att instruera användare i handhavande av apparater och utrustningar.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar och utför enkla arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med enkla omdömen.
Eleven kommunicerar med viss säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.
Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar och utför relativt komplexa arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med utvecklade omdömen.
Eleven kommunicerar med säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.
Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar och utför komplexa arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med välutvecklade omdömen.
Eleven kommunicerar med god säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.
Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.