Support och servicearbete - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Service och reparationsarbete

  • Datorprogram för servicearbete.
  • Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
  • Service och reparation av mobiltelefoner, elektroniska apparater och datorsystem.
  • Enklare systematisk felsökning.
  • Arbetsplatsens arbetsmiljö samt dagliga rutiner och organisation, till exempel säkerhetsrutiner.
  • Reservdelshantering och beställningsrutiner.

Dokumentation

  • Serviceblanketter och dokument.
  • Branschkrav och metoder för återvinning.
  • Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
  • Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
  • Dokumentation och utvärdering av eget arbete.

Kommunikation

  • Serviceinriktat uppträdande och kommunikation vid kundkontakter med beställare och användare.
  • Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och utför enkla arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med enkla omdömen.

Eleven kommunicerar med viss säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och utför relativt komplexa arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med utvecklade omdömen.

Eleven kommunicerar med säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och utför komplexa arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med välutvecklade omdömen.

Eleven kommunicerar med god säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

SUPP1000X 100 poäng

Nivå 2

SUPP2000X 100 poäng

Nivå 3

SUPP3000X 100 poäng