Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Service och reparationsarbete
- Datorprogram för servicearbete.
- Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
- Service och reparation av mobiltelefoner, elektroniska apparater och datorsystem.
- Enklare systematisk felsökning.
- Arbetsplatsens arbetsmiljö samt dagliga rutiner och organisation, till exempel säkerhetsrutiner.
- Reservdelshantering och beställningsrutiner.
Dokumentation
- Serviceblanketter och dokument.
- Branschkrav och metoder för återvinning.
- Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
- Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
- Dokumentation och utvärdering av eget arbete.
Kommunikation
- Serviceinriktat uppträdande och kommunikation vid kundkontakter med beställare och användare.
- Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.