Support och servicearbete - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Service och reparationsarbete

  • Hantering av reklamationer.
  • Kundmottagning och registrering av serviceobjekt samt dokumentation av kundens felbeskrivning.
  • Besiktning och registrering av skador vid inlämning och utlämning av serviceobjekt.
  • Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
  • Beställning och hantering av reservdelar för att utföra service.
  • Rutiner och logistik vid hantering av olika serviceobjekt.
  • Rutiner, till exempel säkerhetsrutiner och rutiner för hantering av utbytesapparater.
  • Logistik och krav för transporter till och från större märkesverkstäder i Sverige och Europa.

Dokumentation

  • Blanketter och dokument inom service, reklamation och logistik. Datorprogram för servicearbete inom reklamation och logistik.
  • Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
  • Branschkrav gällande mottagning av objekt för återvinning.
  • Miljökrav på arbetsplatsens dagliga rutiner och organisation.
  • Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
  • Planering, dokumentation och utvärdering av eget arbete.

Kommunikation

  • Serviceinriktat uppträdande och kommunikation med beställare och användare.
  • Kroppsspråkets betydelse. Verbal och icke-verbal kommunikation samt olika kulturella kommunikationsmönster. Attityder, värderingar och förhållningssätt.
  • Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och utför enkla arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med enkla omdömen.

Eleven kommunicerar med viss säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och utför relativt komplexa arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med utvecklade omdömen.

Eleven kommunicerar med säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och utför komplexa arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med välutvecklade omdömen.

Eleven kommunicerar med god säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

SUPP1000X 100 poäng

Nivå 2

SUPP2000X 100 poäng

Nivå 3

SUPP3000X 100 poäng