Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:
Service och reparationsarbete
- Hantering av reklamationer.
- Kundmottagning och registrering av serviceobjekt samt dokumentation av kundens felbeskrivning.
- Besiktning och registrering av skador vid inlämning och utlämning av serviceobjekt.
- Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
- Beställning och hantering av reservdelar för att utföra service.
- Rutiner och logistik vid hantering av olika serviceobjekt.
- Rutiner, till exempel säkerhetsrutiner och rutiner för hantering av utbytesapparater.
- Logistik och krav för transporter till och från större märkesverkstäder i Sverige och Europa.
Dokumentation
- Blanketter och dokument inom service, reklamation och logistik. Datorprogram för servicearbete inom reklamation och logistik.
- Prisinformationslagens krav vid kostnadsförslag och fakturering.
- Branschkrav gällande mottagning av objekt för återvinning.
- Miljökrav på arbetsplatsens dagliga rutiner och organisation.
- Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
- Planering, dokumentation och utvärdering av eget arbete.
Kommunikation
- Serviceinriktat uppträdande och kommunikation med beställare och användare.
- Kroppsspråkets betydelse. Verbal och icke-verbal kommunikation samt olika kulturella kommunikationsmönster. Attityder, värderingar och förhållningssätt.
- Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.