Support och servicearbete - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Service och reparationsarbete

  • Organisation av support och hemservice.
  • Servicebilars utrustning.
  • Support och hemservice i olika miljöer.
  • Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
  • Programmering och inställningar av apparater inom området.
  • Sammankoppling av enheter inom området till fungerande system.
  • Systematisk felsökning och reparation av apparater inom området.
  • Reservdelshantering och beställningsrutiner.
  • Kostnadsförslag och faktureringsrutiner.

Dokumentation

  • Serviceblanketter och riktprislistor samt offerter och faktureringssystem.
  • Branschens kvalitetskrav och säkerhetskrav.
  • Miljölagstiftning som är relevant för verksamheten.
  • Konsumenttjänstlagen.
  • Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
  • Planering, dokumentation och utvärdering av eget arbete.

Kommunikation

  • Serviceinriktat uppträdande och kommunikation med beställare och användare.
  • Kommunikation, däribland kroppsspråkets betydelse samt olika kulturella kommunikationsmönster. Attityder, värderingar och förhållningssätt.
  • Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och utför enkla arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med enkla omdömen.

Eleven kommunicerar med viss säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och utför relativt komplexa arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med utvecklade omdömen.

Eleven kommunicerar med säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och utför komplexa arbeten inom support, service och reparation av elektronik och datorutrustning.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med välutvecklade omdömen.

Eleven kommunicerar med god säkerhet på ett serviceinriktat sätt med beställare och användare.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Nivå 1

SUPP1000X 100 poäng

Nivå 2

SUPP2000X 100 poäng

Nivå 3

SUPP3000X 100 poäng