Undervisningen i ämnet support och servicearbete på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:
Service och reparationsarbete
- Organisation av support och hemservice.
- Servicebilars utrustning.
- Support och hemservice i olika miljöer.
- Tolkning av elektronikscheman och servicemanualer på både svenska och engelska.
- Programmering och inställningar av apparater inom området.
- Sammankoppling av enheter inom området till fungerande system.
- Systematisk felsökning och reparation av apparater inom området.
- Reservdelshantering och beställningsrutiner.
- Kostnadsförslag och faktureringsrutiner.
Dokumentation
- Serviceblanketter och riktprislistor samt offerter och faktureringssystem.
- Branschens kvalitetskrav och säkerhetskrav.
- Miljölagstiftning som är relevant för verksamheten.
- Konsumenttjänstlagen.
- Konsumentlagstiftningens och miljölagstiftningens betydelse för arbetet.
- Planering, dokumentation och utvärdering av eget arbete.
Kommunikation
- Serviceinriktat uppträdande och kommunikation med beställare och användare.
- Kommunikation, däribland kroppsspråkets betydelse samt olika kulturella kommunikationsmönster. Attityder, värderingar och förhållningssätt.
- Instruktioner till användare i handhavande av apparater och utrustningar.