Ämnet trädgårdsanläggning behandlar anläggning av hårdgjorda ytor och vegetationsytor i olika miljöer som parker, bostadsområden, kyrkogårdar, begravningsplatser och trädgårdar. I ämnet ingår även park- och trädgårdsanläggningars historiska utveckling samt människors behov av utemiljöer.
Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete inom anläggning av trädgårdar och parker. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om anläggningsprocessen och om sambanden mellan funktion, markförhållanden, materialval, växtval och anläggningsteknik. Den ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att bedöma kvaliteten på trädgårdsanläggningsarbeten.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av människors behov av utemiljöer och kunskaper om hur trädgårdsanläggningar kan utformas med utgångspunkt i funktion, estetik och ekonomi samt med hänsyn till biologiska faktorer och markförhållanden. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetsmetoder, material och teknisk utrustning som används inom området samt förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning på ett yrkesmässigt sätt. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om byggprocessen för trädgårdsanläggningar och om lagar och andra bestämmelser som gäller inom området. Den ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att välja och använda växter, material och arbetsmetoder som främjar biologisk mångfald och en miljömässigt hållbar utveckling. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och ergonomiskt sätt.
Undervisningen ska bedrivas så att eleverna ges möjlighet att arbeta såväl hantverksmässigt som med tidsenlig teknisk utrustning. Fältstudier ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om historiska miljöer och om olika anläggningars estetiska uttryck. Undervisningen ska stimulera ett undersökande arbetssätt där elevernas förmåga att planera trädgårdsanläggningar med utgångspunkt i ekonomi, funktion och biologiska grunder utvecklas.
Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att välja växter, material och tekniker med utgångspunkt i förutsättningarna på platsen, anläggningens funktion och användning samt ekonomi.
- Kunskaper om anläggningsprocessen och om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning.
- Förmåga att arbeta hållbart och säkert i samband med anläggningsarbeten.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör översiktligt för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med viss säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.
Eleven redogör översiktligt för anläggningsprocessen och visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven planerar och utför med godtagbart resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med visst handlag teknisk utrustning och handredskap.
Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.
Eleven redogör utförligt för anläggningsprocessen och visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven planerar och utför med gott resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med gott handlag teknisk utrustning och handredskap.
Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med god säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för anläggningsprocessen och visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven planerar och utför med mycket gott resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag teknisk utrustning och handredskap.
Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.