Trädgårdsanläggning - Nivå 3

100 poäng

Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning på nivå 3 ska behandla följande centrala innehåll:

Byggprocess och funktion

  • Hur historiska och nutida park- och trädgårdsmiljöer har utformats med avseende på funktion och estetik. Informationssökning och fältstudier inom området.
  • Skissteknik samt användning av digitala hjälpmedel.
  • Kvalitetsfrågor och ekonomi.
  • Begreppet ekosystemtjänster samt växt- och materialval som främjar hållbar utveckling, till exempel växter som gynnar bin och andra pollinerare.

Arbetsuppgifter

  • Yrkesmässigt arbete med trädgårdsanläggningsprojekt, däribland vegetationsytor och hårdgjorda ytor samt montering av fast utrustning.
  • Fördjupning inom ett eller flera områden, till exempel naturstensarbeten, dammanläggningar och anläggning av takvegetation.
  • Användning av handredskap och maskiner samt tekniska och digitala hjälpmedel för aktuella arbeten.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn i samband med anläggningsarbete.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter samt val av arbetsmetoder för ett hållbart arbetsliv.
  • Riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland föreskrifter om tillgänglighet i utemiljöer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med viss säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör översiktligt för anläggningsprocessen och visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med godtagbart resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med visst handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör utförligt för anläggningsprocessen och visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med gott resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med gott handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med god säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för anläggningsprocessen och visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med mycket gott resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Nivå 1

TRAD1000X 100 poäng

Nivå 2

TRAD2000X 100 poäng

Nivå 3

TRAD3000X 100 poäng