Trädgårdsanläggning - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Byggprocess och funktion

  • Byggprocessens olika steg samt frågor om byggstandarder och tillstånd.
  • Utemiljöer för olika målgrupper och funktioner.
  • Växt- och materialval med utgångspunkt i växtplatsens förutsättningar och naturliga arter samt skötselbehov.
  • Hur parker och trädgårdar har utformats i olika tidsepoker.
  • Skissteknik samt användning av digitala hjälpmedel.
  • Enklare material- och kostnadsberäkningar.
  • Hur val av växter och material kan påverka anläggningens framtida skötselbehov och främja biologisk mångfald.
  • Metoder för dagvattenhantering i park- och trädgårdsmiljöer.

Arbetsuppgifter

  • Tolkning och användning av ritningar.
  • Planering och genomförande av grundarbeten, däribland schakt, fyllningar, överbyggnader och växtbäddar samt val och dimensionering av material.
  • Arbete med anläggning av vegetationsytor, däribland gräsytor, planteringsytor och vattenanläggningar.
  • Arbete med markbeläggningar, hårdgjorda ytor, trappor, murar och hägnader.
  • Montering av fast utrustning, till exempel lekutrustning utifrån monteringsanvisningar.
  • Användning av aktuella handredskap och maskiner, till exempel markpackningsmaskiner och kaputrustning till betong och natursten.
  • Användning av tekniska och digitala hjälpmedel, till exempel mätutrustning.
  • Resurseffektivitet och miljöhänsyn i samband med anläggningsarbete.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter samt val av arbetsmetoder för ett hållbart arbetsliv.
  • Riskbedömning och förebyggande säkerhetsåtgärder i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland AMA Anläggning (Allmän material- och arbetsbeskrivning för anläggningsarbeten).

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med viss säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör översiktligt för anläggningsprocessen och visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med godtagbart resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med visst handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör utförligt för anläggningsprocessen och visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med gott resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med gott handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med god säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för anläggningsprocessen och visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med mycket gott resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Nivå 1

TRAD1000X 100 poäng

Nivå 2

TRAD2000X 100 poäng

Nivå 3

TRAD3000X 100 poäng