Trädgårdsanläggning - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet trädgårdsanläggning på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Byggprocess och funktion

  • Olika trädgårdsanläggningar med utgångspunkt i funktion och estetik.
  • Växt- och materialval med utgångspunkt i klimat- och markförhållanden samt ekonomiska ramar.
  • Begreppet ekosystemtjänster och människors behov av utemiljöer, parker och trädgårdar.
  • Markbeläggningar, hårdgjorda ytor, trappor, murar och hägnader.
  • Vegetationsytor däribland gräsytor, planteringsytor och vattenanläggningar.
  • Anläggningsmaterial, till exempel trä, natursten och betong.
  • Parker och trädgårdar ur ett historiskt perspektiv samt estetiska uttryck i färg och form.
  • Anläggningsprocessens olika steg från tillståndsgivning och projektering till färdig trädgårdsanläggning.

Arbetsuppgifter

  • Tolkning och användning av ritningar.
  • Arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning, till exempel stenläggning, anläggning av gräs-och planteringsytor samt plantering av växter.
  • Mätteknik, till exempel utsättning, avvägning och inmätning med aktuell teknisk utrustning.
  • Användning av handredskap och maskiner.
  • Resurseffektivitet och materialåtervinning i samband med anläggningsarbete.
  • Metoder för bevarande av praktiska och estetiska värden i trädgårdsanläggningar.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Ergonomi i samband med aktuella arbetsuppgifter samt val av arbetsmetoder för ett hållbart arbetsliv.
  • Säkerhetsfrågor och riskbedömning i samband med aktuella arbetsuppgifter.
  • Säkerhetskontroll i samband med användning av maskiner.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller trädgårdsanläggning, till exempel bygglagstiftning och arbetsmiljölagstiftning.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med viss säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör översiktligt för anläggningsprocessen och visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med godtagbart resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med visst handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör utförligt för anläggningsprocessen och visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med gott resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med gott handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur parker och trädgårdar kan utformas för olika ändamål. Eleven väljer med god säkerhet växter, material och tekniker utifrån platsens förutsättningar och anläggningens funktion samt ekonomiska aspekter.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för anläggningsprocessen och visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med mycket gott resultat arbetsuppgifter inom trädgårdsanläggning. I arbetet använder eleven med mycket gott handlag teknisk utrustning och handredskap.

Eleven arbetar säkert och använder ergonomiskt och miljömässigt hållbara arbetsmetoder.

Nivå 1

TRAD1000X 100 poäng

Nivå 2

TRAD2000X 100 poäng

Nivå 3

TRAD3000X 100 poäng