Vattenbruk är en växande näringsgren och andelen fisk, skaldjur, blötdjur och alger som produceras genom vattenbruk ökar i Sverige och globalt. Ämnet vattenbruk behandlar odling av vattenlevande organismer. Centralt i ämnet är biologiska, tekniska och ekonomiska faktorer för en hållbar produktion med hög kvalitet på de odlade produkterna.
Undervisningen i ämnet vattenbruk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper för yrkesarbete med odling av vattenlevande organismer. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta inom vattenbruk utifrån en förståelse av biologiska samband. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om vattenlevande djurarter av betydelse inom vattenbruk samt om deras utveckling, näringsbehov och naturliga miljö. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hållbara odlingssystem och produktionsprocesser samt om hur vattenbruket påverkar den omgivande miljön. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om odlingsvärda arter, produktkvalitet, och ekonomi.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom vattenbruk. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att bedöma vattenlevande organismers utveckling samt att fatta beslut om odlingsåtgärder. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att genomföra kvalitetskontroller.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att sköta anläggningar samt att använda och underhålla teknisk utrustning. Den ska också stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för teknikutveckling inom området. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika skador och sjukdomar som kan uppstå i samband med produktionen och om hur dessa kan förebyggas. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda arbetsmetoder som främjar ett långsiktigt hållbart arbetsliv samt att vidta förebyggande säkerhetsåtgärder. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
Praktiskt arbete, fältstudier och ett undersökande arbetssätt ska ingå i undervisningen. Eleverna ska ges möjlighet att följa utvecklingen i en odling och därigenom utveckla förståelse av sambanden inom vattenbruk. Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem och att arbeta med teknisk utrustning inom vattenbruk på ett ergonomiskt och säkert sätt.
Undervisningen i ämnet vattenbruk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om vattenlevande djurarter samt om deras utveckling och odlingsmiljö.
- Kunskaper om hållbara odlingssystem och produktionsprocesser.
- Förmåga att planera och utföra arbetsuppgifter inom vattenbruk.
- Förmåga att sköta anläggningar samt att använda och underhålla teknisk utrustning.
- Kunskaper om skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer samt om hur de kan förebyggas.
- Förmåga att arbeta på ett säkert, ergonomiskt och miljömässigt hållbart sätt samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.
Eleven redogör översiktligt för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven enkla resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med godtagbart resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med viss säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.
Eleven sköter med viss säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med visst handlag teknisk utrustning.
Eleven redogör översiktligt för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.
Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med viss säkerhet hållbara arbetsmetoder.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utvecklat vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.
Eleven redogör utvecklat för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven utvecklade resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med gott resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.
Eleven sköter med säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med gott handlag teknisk utrustning.
Eleven redogör utförligt för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.
Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med säkerhet hållbara arbetsmetoder.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver välutvecklat vattenlevande djurarters biologi och utveckling samt den miljö de kan odlas i.
Eleven redogör välutvecklat för förutsättningar och krav för en fiskodling. I redogörelsen för eleven välutvecklade resonemang om hållbar utveckling i relation till produktionsresultat och miljöhänsyn.
Eleven planerar och utför arbetsuppgifter inom vattenbruk med mycket gott resultat. I arbetet observerar eleven organismernas utveckling och vidtar med god säkerhet lämpliga odlingsåtgärder.
Eleven sköter med god säkerhet anläggningar inom vattenbruk. Eleven använder och underhåller med mycket gott handlag teknisk utrustning.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skador och sjukdomar hos vattenlevande organismer och hur de kan förebyggas.
Eleven arbetar ergonomiskt och säkert samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller vattenbruk. Eleven väljer och använder med god säkerhet hållbara arbetsmetoder.